23948sdkhjf

Tullverkets råd inför brexit

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Myndighet uppmanar svenska företag som har handel med Storbritannien att förbereda sig för en eventuell hård brexit.

Tullverket och Statistiska Centralbyrån uppmanar att svenska företag som har handel med Storbritannien att förbereda sig på eventuell hård brexit; utan utträdelseavtal och utan övergångsperiod. 

Råden som bland annat ges är att ansöka om ett så kallat EORI-nummer, ett registreringsnummer för handel med länder utanför EU, att ansöka om tillgång till Tullverkets webbtjänster samtatt skaffa sig kunskap om hur tullproceduren fungerar.

Därtill råds företagen fundera på om det finns särskilda tillstånd att söka som kan underlätta framtida tullhantering oavsett om det blir en hård eller mjuk brexit.

Det är budskapet i de brev som Tullverket och Statistiska centralbyrån, SCB, i dagarna skickar ut till drygt 5 000 företag som driver handel i Storbritannien och som överstiger tröskelvärdena för Intrastat-rapportering; 4,5 miljoner kronor för utförsel och 9 miljoner kronor för införsel.

Myndigheten menar att en hård brexit framförallt kommer att slå mot företagare som tidigare endast handlat med länder inom EU och inte har så stor kunskap om tullprocedurer.

Om det blir en mjuk brexit så ska företagen fortsätta att rapportera in handel med Storbritannien till SCB via Intrastat under den övergångsperiod som EU och Storbritannien kommit överens om

Läs också: Modeexit med Brexit?

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Fairtrade ökar kraftigt

Convenience fortsätter växa

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Arkiv

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Daniel Wellington ökar utdelningen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Apotekarns i ny miljö

Lokalbyte för Esprit

Jula i god form

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139