23948sdkhjf

Axfood över 2 miljarder

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Så gick försäljningen och så många butiker planeras under året.

Axfoodkoncernens nettoomsättning ökade under det fjärde kvartalet med 4,6 procent till 12 370 miljoner kronor (11 286). Rörelseresultatet ökade till 425 miljoner kronor (398), medan rörelsemarginalen låg oförändrad på 3,4 procent.

Läs också: Icas rapport: Växer mest på nätet

Resultatet var något bättre än marknadens förväntningar där genomsnittet av sex analytikers estimat låg på ett rörelseresultat på 421 miljoner, enligt Bloomberg News prognossammanställning.

– 2018 var ett framgångsrikt år för Axfood. Vi växte mer än marknaden, nådde ett rörelseresultat om över 2 miljarder kronor och tog viktiga steg i utvecklingen av vår logistik genom att bland annat inviga vårt första automatiserade lager. Vi stärkte vår position på marknaden, där framförallt Willys och Axfood Snabbgross utvecklades starkt både i kvartalet och helåret, säger koncern-vd:n Klas Balkow i en kommentar.

– De satsningar vi gör för att utveckla vår verksamhet skapar ett investeringsbehov om cirka 1,5-1,6 miljarder kronor för 2019, vilket inkluderar årets planerade investeringar kopplade till automationen av det nya lagret i Stockholm. Trots stora investeringar står vi finansiellt starka, fortsätter han.

För helåret 2018 ökade omsättningen till 48 085 miljoner kronor (45 968) och rörelseresultatet till 2 025 miljoner kronor (1 886). Det är första gången koncernen gör ett årsresultat på över 2 miljarder kronor.

Styrelsen föreslår en oförändrad utdelning på 7,00 kronor. Koncernen planerar att öppna 5-10 nya butiker under året.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Arkiv

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.143