23948sdkhjf

Axfood över 2 miljarder

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Så gick försäljningen och så många butiker planeras under året.

Axfoodkoncernens nettoomsättning ökade under det fjärde kvartalet med 4,6 procent till 12 370 miljoner kronor (11 286). Rörelseresultatet ökade till 425 miljoner kronor (398), medan rörelsemarginalen låg oförändrad på 3,4 procent.

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

Resultatet var något bättre än marknadens förväntningar där genomsnittet av sex analytikers estimat låg på ett rörelseresultat på 421 miljoner, enligt Bloomberg News prognossammanställning.

– 2018 var ett framgångsrikt år för Axfood. Vi växte mer än marknaden, nådde ett rörelseresultat om över 2 miljarder kronor och tog viktiga steg i utvecklingen av vår logistik genom att bland annat inviga vårt första automatiserade lager. Vi stärkte vår position på marknaden, där framförallt Willys och Axfood Snabbgross utvecklades starkt både i kvartalet och helåret, säger koncern-vd:n Klas Balkow i en kommentar.

– De satsningar vi gör för att utveckla vår verksamhet skapar ett investeringsbehov om cirka 1,5-1,6 miljarder kronor för 2019, vilket inkluderar årets planerade investeringar kopplade till automationen av det nya lagret i Stockholm. Trots stora investeringar står vi finansiellt starka, fortsätter han.

För helåret 2018 ökade omsättningen till 48 085 miljoner kronor (45 968) och rörelseresultatet till 2 025 miljoner kronor (1 886). Det är första gången koncernen gör ett årsresultat på över 2 miljarder kronor.

Styrelsen föreslår en oförändrad utdelning på 7,00 kronor. Koncernen planerar att öppna 5-10 nya butiker under året.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Direkten öppnar – Intersport stänger

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

176 miljoner till MQ

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Nyhetsbrev

Från Tele2 till Blocket

Arkiv

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Sjunde butiken för Dogman

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Här stänger Åhléns också

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

TEKNIK
Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

På nytt jobb
Han går till Nelly

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155