23948sdkhjf

Så shoppar turisten

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Utländska turister spenderar 63 miljarder i svenska butiker och i topp bland varorna ligger ofta mode, hantverk och design.

Holländska och amerikanska turister på besök i Sverige shoppar helst mode och skor medan tyskar och britter toppar shoppinglistan med livsmedel och souvenirer, det framgår av nya rapporten "Utländska shoppingresenärer i Sverige – en insiktsrapport" från Visit Sweden, Svensk Handel och Tillväxtverket och i den konstateras att shoppingturism är viktig för svenska handel.

Utländska turister i Sverige spenderar nästan halva sin reskassa, totalt 63 miljarder, i butiker och i topp bland varorna ligger mode, design och hantverk.  62 procent av de 63 miljarderna läggs på sällanköpsvaror och 38 procent på dagligvaror.

- Utländska turister är nyfikna på Sverige och svenskarnas livsstil. Även om shopping oftast inte är huvudanledningen för resan handlar de flesta resenärer något under sin semester. Därför blir butikernas sortiment och bemötande ett sätt att få kontakt med livet i Sverige, och shopping blir en viktig del av helhetsupplevelsen, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.

Rapporten har studerat hur turistbeteenden när det gäller turister från Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA på besök i Sverige. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Fairtrade ökar kraftigt

Convenience fortsätter växa

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Arkiv

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Daniel Wellington ökar utdelningen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Apotekarns i ny miljö

Lokalbyte för Esprit

Jula i god form

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13