23948sdkhjf

Avslöjar: Ica dominerar, Coop sticker upp och Axfood tappar

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Statistiken: 120 000 nätkonsumenter valde dessa kedjor – och dessa produkter gick bäst.

Bortsett från City Gross har prisjämförelsesajten Matspar i det närmaste full täckning på nätet – och uppväxlingen går snabbt. I januari besöktes sajten av över 120 000 konsumenter. Konceptet liknar Pricerunner fast för dagligvaruhandeln och bygger på att kunden lägger upp en varukorg som sedan prisjämförs mellan olika kedjor, inklusive leverans och andra tilläggskostnader.

Läs också: ”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Pristransparensen ökar snabbt och sätter högre press på kedjorna att erbjuda kunderna ett bra pris på nätet, säger Omid Ghanbari, vd och medgrundare av Matspar till Fri Köpenskap.

Vem som erbjuder bäst pris på nätet skiljer sig däremot från vecka till vecka beroende på vilka kampanjpriser som erbjuds. Dessutom har enskilda Ica-handlare möjlighet att dumpa priserna.

Eftersom de själva bestämmer sina priser så kan de medvetet sänka för att vinna marknadsandelar.

Det hela gör Icas e-handelsmodell aningen komplicerad i Stockholms-området eftersom den centrala e-handeln utgår från Ica Sveriges darkstore. En liten Nära-butik kan alltså lägga sig billigare än en Maxi och konkurrera om kunder många mil ifrån den egna butiken.

Läs också: Så mycket ska Sportamore växa

Det är också den utvecklingen som sker. Totalt är 57 Ica-butiker i Stockholmsområdet anslutna till Matspars tjänst men 19,7 av kedjans totala 54 procentenheter kontrolleras av en och samma Ica Nära-handlare.

För de flesta kunder så kvittar det vilken butik man handlar på utan man tar den där priset blir lägst, konstaterar Omid Ghanbari.

Coops e-handel har vuxit snabbt hos Matspar. 

Näst efter Ica på den totala orderfördelningen bland Matspars kunder kommer Coops e-handel som får var tredje kasse. Sedan i oktober har kedjan höjt antalet ordrar med 43 procent.

De har haft en väldigt bra utveckling hos oss. Det är förstås väldigt svårt att på rak arm säga att de sänkt sin prisbild eftersom de jämförelserna blir väldigt komplexa – men det är känslan i alla fall, konstaterar Omid Ghanbari.

Läs också: Listan: Här är butikerna som får Coops nya Hämta-koncept

För Axfood har det däremot gått sämre.

Hemköp och Willys har tappat en del den senaste tiden. Willys har förvisso en bra prisbild per produkt men fraktavgifterna är höga vilket sänker intresset bland våra kunder. 

Fem i topp: förmedlades ordrarna mellan kedjorna.

  • Ica: 54%
  • Coop: 33%
  • Mathem: 7%
  • Hemköp: 3%
  • Willys: 2%

Mest tillagda produkterna:

  1. Apelsinjuice, God Morgon.
  2. Mellanmjölk, Arla.
  3. Skogaholmslimpa, skivad.
  4. Arla, 82% Smör, Eko.
  5. Energidryck, Powerking.
Mer om: E-handel | e-handel | Matspar
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Nyhetsbrev

Citycon säljer två köpcentrum

Arkiv

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Oförändrat hos Clas Ohlson

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Hans klockbolag tar in nytt kapital

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.167