23948sdkhjf

Avslöjar: Ica dominerar, Coop sticker upp och Axfood tappar

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Statistiken: 120 000 nätkonsumenter valde dessa kedjor – och dessa produkter gick bäst.

Bortsett från City Gross har prisjämförelsesajten Matspar i det närmaste full täckning på nätet – och uppväxlingen går snabbt. I januari besöktes sajten av över 120 000 konsumenter. Konceptet liknar Pricerunner fast för dagligvaruhandeln och bygger på att kunden lägger upp en varukorg som sedan prisjämförs mellan olika kedjor, inklusive leverans och andra tilläggskostnader.

Läs också: Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Pristransparensen ökar snabbt och sätter högre press på kedjorna att erbjuda kunderna ett bra pris på nätet, säger Omid Ghanbari, vd och medgrundare av Matspar till Fri Köpenskap.

Vem som erbjuder bäst pris på nätet skiljer sig däremot från vecka till vecka beroende på vilka kampanjpriser som erbjuds. Dessutom har enskilda Ica-handlare möjlighet att dumpa priserna.

Eftersom de själva bestämmer sina priser så kan de medvetet sänka för att vinna marknadsandelar.

Det hela gör Icas e-handelsmodell aningen komplicerad i Stockholms-området eftersom den centrala e-handeln utgår från Ica Sveriges darkstore. En liten Nära-butik kan alltså lägga sig billigare än en Maxi och konkurrera om kunder många mil ifrån den egna butiken.

Läs också: Engagemang slår läge när e-handeln växer

Det är också den utvecklingen som sker. Totalt är 57 Ica-butiker i Stockholmsområdet anslutna till Matspars tjänst men 19,7 av kedjans totala 54 procentenheter kontrolleras av en och samma Ica Nära-handlare.

För de flesta kunder så kvittar det vilken butik man handlar på utan man tar den där priset blir lägst, konstaterar Omid Ghanbari.

Coops e-handel har vuxit snabbt hos Matspar. 

Näst efter Ica på den totala orderfördelningen bland Matspars kunder kommer Coops e-handel som får var tredje kasse. Sedan i oktober har kedjan höjt antalet ordrar med 43 procent.

De har haft en väldigt bra utveckling hos oss. Det är förstås väldigt svårt att på rak arm säga att de sänkt sin prisbild eftersom de jämförelserna blir väldigt komplexa – men det är känslan i alla fall, konstaterar Omid Ghanbari.

Läs också: Handeln ritar om städerna

För Axfood har det däremot gått sämre.

Hemköp och Willys har tappat en del den senaste tiden. Willys har förvisso en bra prisbild per produkt men fraktavgifterna är höga vilket sänker intresset bland våra kunder. 

Fem i topp: förmedlades ordrarna mellan kedjorna.

  • Ica: 54%
  • Coop: 33%
  • Mathem: 7%
  • Hemköp: 3%
  • Willys: 2%

Mest tillagda produkterna:

  1. Apelsinjuice, God Morgon.
  2. Mellanmjölk, Arla.
  3. Skogaholmslimpa, skivad.
  4. Arla, 82% Smör, Eko.
  5. Energidryck, Powerking.
Mer om: E-handel | e-handel | Matspar
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nyhetsbrev

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.418