23948sdkhjf

Avslöjar: Ica dominerar, Coop sticker upp och Axfood tappar

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Statistiken: 120 000 nätkonsumenter valde dessa kedjor – och dessa produkter gick bäst.

Bortsett från City Gross har prisjämförelsesajten Matspar i det närmaste full täckning på nätet – och uppväxlingen går snabbt. I januari besöktes sajten av över 120 000 konsumenter. Konceptet liknar Pricerunner fast för dagligvaruhandeln och bygger på att kunden lägger upp en varukorg som sedan prisjämförs mellan olika kedjor, inklusive leverans och andra tilläggskostnader.

Läs också: ”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Pristransparensen ökar snabbt och sätter högre press på kedjorna att erbjuda kunderna ett bra pris på nätet, säger Omid Ghanbari, vd och medgrundare av Matspar till Fri Köpenskap.

Vem som erbjuder bäst pris på nätet skiljer sig däremot från vecka till vecka beroende på vilka kampanjpriser som erbjuds. Dessutom har enskilda Ica-handlare möjlighet att dumpa priserna.

Eftersom de själva bestämmer sina priser så kan de medvetet sänka för att vinna marknadsandelar.

Det hela gör Icas e-handelsmodell aningen komplicerad i Stockholms-området eftersom den centrala e-handeln utgår från Ica Sveriges darkstore. En liten Nära-butik kan alltså lägga sig billigare än en Maxi och konkurrera om kunder många mil ifrån den egna butiken.

Läs också: De vill leverera matkassar inom en timme

Det är också den utvecklingen som sker. Totalt är 57 Ica-butiker i Stockholmsområdet anslutna till Matspars tjänst men 19,7 av kedjans totala 54 procentenheter kontrolleras av en och samma Ica Nära-handlare.

För de flesta kunder så kvittar det vilken butik man handlar på utan man tar den där priset blir lägst, konstaterar Omid Ghanbari.

Coops e-handel har vuxit snabbt hos Matspar. 

Näst efter Ica på den totala orderfördelningen bland Matspars kunder kommer Coops e-handel som får var tredje kasse. Sedan i oktober har kedjan höjt antalet ordrar med 43 procent.

De har haft en väldigt bra utveckling hos oss. Det är förstås väldigt svårt att på rak arm säga att de sänkt sin prisbild eftersom de jämförelserna blir väldigt komplexa – men det är känslan i alla fall, konstaterar Omid Ghanbari.

Läs också: Mios Stockholmslager levererar

För Axfood har det däremot gått sämre.

Hemköp och Willys har tappat en del den senaste tiden. Willys har förvisso en bra prisbild per produkt men fraktavgifterna är höga vilket sänker intresset bland våra kunder. 

Fem i topp: förmedlades ordrarna mellan kedjorna.

  • Ica: 54%
  • Coop: 33%
  • Mathem: 7%
  • Hemköp: 3%
  • Willys: 2%

Mest tillagda produkterna:

  1. Apelsinjuice, God Morgon.
  2. Mellanmjölk, Arla.
  3. Skogaholmslimpa, skivad.
  4. Arla, 82% Smör, Eko.
  5. Energidryck, Powerking.
Mer om: E-handel | e-handel | Matspar
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Icas resultat bättre än väntat

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Stenbeck går in i Caliroots

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Oro över utvecklingen i skobranschen – minskar trots svaga jämförelsetal

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

Butik för Brothers i konkurs

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.138