23948sdkhjf

Kappahl lanserar nytt butikskoncept

Ny butik öppnar i slutet av februari. " Ett skalbart Kappahl".

Kappahl öppnar ytterligare ett barnmodekoncept efter Newbie nämligen Kappahl Kids som öppnar i köpcentrumet Ringen på Södermalm i Stockholm den 28 februari. Där har det fram till nu varit en pop up-butik för Newbie efter att JC flyttat ut. Det var i december i fjol som Kappahl gick ut och lovade att ett nytt koncept var i görningen.

I ett pressmeddelande skriver modekedjan att just barnkläder är ett växande segment för Kappahl.

Det nya konceptet blir modekedjans andra fristående koncept efter Newbie. Kappahl har även tidigare testat fristående koncept för etiketten Hampton Republic som dock skrotades definitivt i oktober i fjol då butiken i Mall of Scandinavia stängdes.

Hela modekedjans barnmodeutbud i storlek 44 till 170, även Newbie, ska nu rymmas i den 300 kvadratmeter stora butiken där även tjänster som shoppa online i butik och hämta e-handlade varor i butik ska tillhandhållas.

– Den fysiska butiken kommer även framåt att vara en viktig distributionskanal för Kappahl. Vi vill komma nära kunden och med en flexibel butiksportfölj kan vi, när vi hittar rätt butiksläge, enkelt välja vilket koncept som är mest attraktivt just där. Allt från hela Kappahl till exempelvis bara Barn. Ett skalbart Kappahl, så att säga, säger Peter Andersson, finanschef och tillförordnad vd.

Till skillnad från Newbie ska det nya butikskonceptet ha Kappahl-skylt men med tillägget Kids. Inredningen blir enligt kedjans kommunikationschef Charlotte Högberg mer lek- och fantasifull och färgglad än kedjans övriga butiker med nya typer av provrum. I övrigt skiljer sig inte konceptet från andra av kedjans butiker.

Hur många butiker ser ni att ni ska ha för det nya konceptet och blir det en egen webbutik för konceptet?

– Som Peter Andersson sa i pressreleasen så ser vi hela tiden över butiksportföljen och vi tittar efter attraktiva lägen och vilken typ av butik och sortiment som passar just där. Vi kan ännu inte säga när nästa butik öppnar. Någon egen sajt blir det inte utan det handlar om att det är Kappahls barnmodesortiment men i en egen fysisk miljö, säger Charlotte Högberg, kommunikationschef till branschtidningen Habit.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078