23948sdkhjf

Rejält resultattapp för sportkedjan

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

XXLs vinstfall fortsatte i fjärde kvartalet.

Den norska sportkedjan XXL redovisar ett ebitda-resultat om 115 miljoner norska kronor för det fjärde kvartalet (332).

Utfallet för det fjärde kvartalet innebär att ebitda-resultatet för helåret landar på 541 miljoner kronor, ned från 828 miljoner för 2017.
När XXL vinstvarnade den 19 december var bolagets prognos att ebitda för 2018 skulle ligga i intervallet 530 till 560 miljoner kronor. Aktien backade 30 procent samma dag och XXL:s börsvärde har krympt med nästan 70 procent det senaste året.
Bolagets dåvarande vd Ulf Bjerknes fick lämna sin post samma dag. Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet uppgick till 64 miljoner norska kronor (285).
Intäkterna i det fjärde kvartalet låg på 2.569 miljoner norska kronor (2.525). Analytiker hade räknat med 2.525 miljoner.
"Trots fortsatt tillväxt har XXL levererat en resultatmässig besvikelse för det fjärde kvartalet, drivet av dåligt genomförande och dåliga kampanjer, något som resulterade i ett betydande fall i bruttomarginalen", skriver XXL i rapporten.
Bruttomarginalen uppgick till 36,2 procent i det fjärde kvartalet (42,0). Med anledning av det skrala resultatet för 2018 har bolaget haft en dialog med sina lånegivare och kommit överens nya lånekovenanter, alltså de nyckeltal bolaget måste uppfylla. I samband med detta skriver XXL att bolaget inte kommer att ge någon utdelning, eller genomföra återköp av aktier, förrän tidigast fjärde kvartalet 2019. "XXL en tydlig ambition om att komma tillbaka till att ge utdelning", skriver bolaget.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.138