23948sdkhjf

JC i rekonstruktion igen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

På tisdagen beviljades JC:s ansökan om rekonstruktion vid Stockholms tingsrätt som Market var först med att berätta. Den 25 februari ska borgenärerna ta ställning till om rekonstruktionsplanen ska fullföljas.

Rekonstruktören Peter Näslund vid DLA Piper säger till modebranschtidningen Habit att det var den senaste tidens svaga försäljning i kombination med ett redan väldigt ansträngt läge som fick ägarna att lämna in en ansökan om rekonstruktion.

– Försäljningen i januari blev betydligt sämre än förväntat och även om det inte är hela orsaken till rekonstruktionen så når man till slut till en punkt när det tippar över och inte går längre, säger Peter Näslund till Habit.

Huruvida fler butiksstängningar än de som redan gjorts väntar kan rekonstruktören inte svara på och säger att han har fått i uppgift att kedjan i dag omfattar 34 fysiska butiker samt e-handel.

I affärsmodellen ligger enligt Peter Näslund att ha ett visst antal butiker för att få till ett omnikanalerbjudande men likt många andra i detaljhandelsbranschen har kedjan haft svårt att ställa om till kundernas nya digitala köpmönster.

– Ägaren vill ha ett visst antal butiker spridda över landet och merparten av butikerna har man för avsikt att fortsätta driva. Färre än dagens 34 har man ingen önskan att ha. Men det kan bli aktuellt med fler butiksstängningar om inte förhandlingar med hyresvärdar och fastighetsägare faller väl ut. Att se över butiksnätet är något som gjorts under en längre tid och planen är att arbeta vidare med det, säger Peter Näslund till Habit.

Förutom samtal med fastighetsägarna så är förhandlingar med leverantörer en del i kedjans rekonstruktionsplan. Upplägget bygger på att "dela riskerna" med leverantörerna och kedjan ska enligt rekonstruktören presentera tydliga kommissionsavtal.

Peter Näslund säger till Habit att kedjan under en tid också arbetat med att skruva på sortimentet men exakt hur sortimentet ser eller kommer att se ut har han ingen mer information om ännu.

Skulderna uppgår enligt rekonstruktören till omkring 200 miljoner kronor men det är enligt honom för tidigt att säga en mer exakt summa än så innan han har bildat sig en tydligare bild av omfattningen. 

Förutom butiksstängningar och därmed minskad personalstyrka så har overheadkostnaderna på huvudkontoret slimmats rejält och Peter Näslund säger att han inte tror att personalstyrkan kan bli mindre än vad den är nu.

På huvudkontoret arbetar 14-15 personer i nuläget. Rekonstruktören säger att de anställdas lön täcks av den statliga lönegarantin och löner kommer att kunna betalas ut i februari.

Är nuvarande ägare villiga att skjuta till mer pengar?

– Jag kan inte riktigt svara på den frågan men i nuläget svarar jag ja men det återstår att se hur upplägget blir. Det är för tidigt att prata om hur ackordet och framtiden ser ut för JC. Nu arbetar vi med rekonstruktionsplanen som ska presenteras för borgenärerna.

Ett borgenärssammanträde ska äga rum vid Stockholms tingsrätt 25 februari. Hur länge rekonstruktionen förväntas pågå kan Peter Näslund ännu inte sia om.

Mer om: JC
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Nyhetsbrev

Sex tips för färre returer

Arkiv

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Textilbolag i konkurs

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.172