23948sdkhjf

Stärkt Lindex

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lyckad helomvändning skriver ägaren Stockmann i bokslutskommunikén.

Stockmannkoncernens justerade rörelseresultat förbättrades med 16 miljoner euro jämfört med år 2018. I bokslutskommunikén skriver Stockmann att förbättringen främst berodde på Lindex lyckade helomvändning.

Under fjärde kvartalet, oktober till december, minskade Lindex omsättning med 3,1 procent och uppgick till 164,3 miljoner euro (169,6). 

I jämförbara butiker och valutakurser ökade omsättningen med 0,5 procent. Tillväxten var starkast i Sverige och Norge och mätt i svenska kronor ökade Lindex försäljningen med 2,1 procent. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 62,1 procent (61,9).

Kedjans e-handel ökade med 38,4 procent under kvartalet. 

Lindex rörelsekostnader minskade med 7,4 miljoner euro vilket härrör till valutakurser och lönsamhetsförbättringsprogrammet. Rörelsevinsten för kvartalet uppgick till 14,8 miljoner euro jämfört med 10,0 miljoner euro eller justerad rörelsevinst 12,7, för motsvarande kvartal i fjol.

- Våra framgångsrika strategiska åtgärder har resulterat i både fin försäljningstillväxt och minskade kostnader. Vi har under 2018 ökat vår lönsamhet på alla våra marknader och inom alla våra affärsområden, säger Susanne Ehnbåge, vd i en kommentar.

För helåret 2018 minskade Lindex omsättning med 2,7 procent och uppgick till 589,9 miljoner euro (606,0).Rörelseresultat  fördubblades och uppgick till 28,9 miljoner euro (13,4) för helåret. 

Enligt jämförbara butiker och valutakurser ökade omsättningen med 1,0 procent.

I e-handeln ökade omsättningen med 46,6 procent. Bruttomarginalen var 61,7 procent (60,1) vilken påverkades positivt av färre reor och högre startmarginaler.

Den justerade rörelsevinsten för året uppgick till 30,4 miljoner euro (16,1).

Under fjärde kvartalet stängde kedjan 3 butiker; i Sverige, Tjeckien och Saudiarabien och öppnade 1 i Serbien.

Under år 2018 öppnades sammanlagt 13 butiker medan 29 butiker stängdes och vid utgången av räkenskapsåret uppgick antalet butiker till 474 vilket var 16 färre, 490 butiker, än vid utgången av samma kvartal i fjol.

Lindex har börjat att sälja delar av sortimentet via e-handlarna Asos och Nelly och arbetat med presentera utbudet via nya försäljningskanalers ska fortsätta under innevarande år.

Under 2019 ska Lindex fortsätta att se över butiksbeståndet och i rapporten heter det att olönsamma butiker antingen ska flyttas till nya platser eller stängas för att totalt bli färre.Stockmannkoncernen aviserade tidigare i år om sparåtgärder vilket inte minst påverkar enheten Retail. Målet är innan utgången av året minska koncernens kostnader med 20 miljoner euro.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Ellos öppnar outlet

4-åring svårt skadad vid olycka på K-rauta

Nu öppnar Denim & Friends

Nyhetsbrev

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Arkiv

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

Em Home växer med fyra butiker

Team Sportia ut – Systembolaget in

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.175