23948sdkhjf

Tvärstopp för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Resultatras för modeföretaget som har svårt att vända negativ försäljningstrend. Försäljningen minskade med 27 procent under fjärde kvartalet.

2018 var ett motigt år för Odd Molly och i oktober sjösattes ett program för att komma till rätta med vikande försäljning och förluster och 50 miljoner kronor ska sparas på årsbasis.

Ett stort antal butiker stängs, sortimentet slimmas och renodlas och därtill har en licensmodell tagits fram för flera marknader som Spanien, Portugal, Tjeckien, Slovakien och Ungern som handlar om drift av befintliga och nya butiker. Partner med 
detaljhandelsverksamhet på en marknad erhåller även provision från Odd Mollys näthandel baserad på försäljningen från på den aktuella marknaden.

Fokus för Odd Molly ska ligga på digital försäljning, istället för att driva egna butiker, samt sortimentetsöversyn och på att bygga varumärket.

En ny e-handelschef har rekryterats, Joakim Karlsson, som närmast kommer från uppdraget som e-handelschef för hälsokostföretaget Life.

Nettoomsättningen minskade under fjärde kvartalet, oktober till december med 27 procent till 65,7 miljoner kronor (89,6). Rörelseresultatet uppgick till -22,6 miljoner kronor (-11,1). Bruttovinstmarginalen ökade till 52,4 procent (51,6). Efter skatt uppgick resultatet till -20,7 miljoner kronor (-9,2).

I rapporten skriver modeföretaget att försäljningen påverkades
negativt av "genomförda och förestående butiksnedläggningar". Men även intäkterna
från grossistverksamheten minskade med 30 procent under kvartalet och uppgick underperioden till 28,5 miljoner kronor (40,8). Framförallt är det många mindre återförsäljare som minskat sina inköp.

I slutet av januari 2019 stängdes butiken på Humlegårdsgatan i Stockholm och enheten i Bromma Blocks stängs i mars medan butiken i köpcentret Nova i Lund stänger i april. Planen är att bolaget ska driva 6 butiker och förhandlingar pågår om ytterligare butiksstägningar.

För helåret minskade omsättningen med 20 procent till 346,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet rasade från -4,5 miljoner till -60,6 miljoner kronor. Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,7 procent (53,9) och resultat efter skatt uppgick till -53,5 miljoner kronor (-6,3).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

20 butiker ska bort i modekedjan

Härligt mycket handel i Almedalen

WeSC behöver nytt kapital

Nyhetsbrev

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Arkiv

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Beijer gör dubbla förvärv

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.12