23948sdkhjf

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Crunchfish och Clearon lanserar lösning som gör det möjligt för Swishanvändare att blippa telefonen.

Under 2018 gjordes nästan 400 miljoner betalningar via Swish. Förra årets kraftiga tillväxt förklaras främst av att stora e-handlare i snabb takt anslöt sig till tjänsten. Nu lanserar it-företaget Crunchfish och betalningsförmedlaren Clearon via det gemensamma bolaget Blippit en lösning för Swishbetalningar även i dagligvaruhandelns kassor.

Läs också: Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Lösningen bygger på en ny appterminal och Clearons onlineclearingtjänst som i dag finns i 20 000 kassor i dagligvaru- och servicehandeln. Swishanvändarna betalar genom att blippa telefonen mot appterminalen.

Mindre butiker har börjat erbjuda Swishbetalningar, men i butiker med stora kundflöden krävs att Swish är integrerad med kassorna för att det ska gå snabbt och vara enkelt att betala, skriver Crunchfish i ett pressmeddelande.

– Genom Blippits lösning ökar vi Swish tillgänglighet som betalmedel i fysisk handel och skapar förutsättningar för fortsatt tillväxt, kommenterar Anders Edlund, affärsutvecklingsansvarig på Getswish.

– Blippit kommer att förändra hur vi betalar i Sverige eftersom vi moderniserar terminal, betalväxel och kuponghantering i fysisk handel. Förändringen kommer gå fort med Swish som betalmedel, säger Joachim Samuelsson, styrelseordförande i Crunchfish och tf vd för Blippit.

Arbetet med den nya betalningslösningen inleddes under hösten 2018. Den presenteras på Innoday i Stockholm den 21 mars.

Swish har i dag 6,5 miljoner användare och 180 000 anslutna företag.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Vd säljer i Sportamore

Möbelbutik stänger – efter 120 år

Convenience växer i betydelse

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Nyhetsbrev

Ägarskifte i Nilson group

Arkiv

Rekord i etableringar för Synsam

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.195