23948sdkhjf

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ica tog nya marknadsandelar, enligt Dagligvaruindex för januari.

Enligt dagens Dagligvaruindex, DVI, ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 2,7 procent i januari i löpande priser. I butik ökade försäljningen med 2,4 procent och på nätet med 18,3 procent.

Läs också: ”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

– Den stabila men ändå något blygsamma försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan förklaras med att hushållens optimism sjunkit ytterligare enligt Konjunkturinstitutet och att bankernas genomsnittliga bolåneräntor höjts stadigt. De sänkta skatterna på pensioner och arbetsinkomster och höjt bostadstillägg för vissa pensionärsgrupper som slår igenom under andra halvan av januari kan sammantaget stärka hushållens efterfrågan under våren, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, som står för indexet.

Som en jämförelse redovisade börsnoterade Icagruppen nyligen en ökad butiksförsäljning med 3,1 procent i januari, främst draget av en kraftig ökning för Maxibutikerna. I den redovisningen inkluderar Ica sin butiksbaserade e-handel, så den ska i första hand jämföras med den totala ökningen för dagligvaruhandeln på 2,7 procent. Klart står hur som helst att Ica ökade sin försäljning mer än marknaden under månaden.

Den rullande försäljningstillväxten för de senaste tolv månaderna är 2,9 procent för hela dagligvaruhandeln, 2,6 procent i fysisk butik och 25,1 procent för e-handeln. Av tillväxten om 2,7 procent i januari bedöms kalendereffekten ha bidragit med +0,5 procentenheter.

Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Ica Nära, Ica Supermarket, Ica Kvantum, Ica Maxi, Stora Coop, Coop, Lilla Coop, City Gross, Eko, Hemköp, Willys, Willys Hemma, Eurocash, Mat.se, Middagsfrid, Linas matkasse, Mat och Ro, Fodi, Delitea, Lidl och Ikea Food Services.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Femte butiken för Hemcompaniet

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nyhetsbrev

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Arkiv

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Heminredningsmärke i konkurs

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167