23948sdkhjf

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modehandlaren spår en tillväxt om 27 procent för 2019.

Hög tillväxt  för e-handlarens som i bokslutsrapporten säger sig vara väl rustad för framtiden och siar förutom god tillväxt även att den justerade rörelsemarginalen stärks under innevarande år.

Läs också: Ökad försäljning men kraftigt försämrat resultat för Boozt

Men i rapporten skriver bolaget att "den viktigaste anledningen till att lönsamheten blev bättre än förväntat är skalfördelar från högre omsättning, vilket visar varför det är så viktigt med volym för att förbättra lönsamheten".

Även om inledningen på fjärde kvartalet betecknas som tuff så avslutades året bättre än förväntat med tillväxt om 51 procent och 90 000 nya kunder i december, skriver bolaget i rapporten.

"Den starka tillväxten drevs av en normalisering av vädret med högre efterfrågan på säsongsvaror, en stark period innan jul tack vare våra flexibla och snabba leveransalternativ samt bra försäljning efter jul med ett brett sortiment av relevanta kampanjvaror”, uppger Boozt med vd Hermann Haraldsson i spetsen.

För fjärde kvartalet 2018, oktober till december, landade nettoomsättning för hela koncernen på 892,5 miljoner kronor (644,2) enomsättningstillväxt om 39 procent.  I konstanta valutor låg ökningen på 35 procent vilket var i linje med prognosen och de preliminära siffrorna på mer än 36 procents ökning  som bolaget kommunicerade i januari.

Under fjärde kvartalet låg Boozts tillväxt på 37 procent och 76 procents tillväxt för Boozlet.com. Boozts omsättning uppgick 86 miljoner kronor medan Booztlets omsättning landade på 25 miljoner kronor.

Omsättningen i Sverige låg på 303,2 miljoner kronor (241,8) resten av Norden svarar för en omsättning på 526,7 miljoner kronor(368,2) medan resten av Europa står för 62,6 miljoner kronor (34,2).

Läs också: Boost för Boozt

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 69,1 miljoner kronor (51,1) och resultatet uppgick till 52,3 miljoner kronor vilket var en minskning från 86,0 miljoner kronor.

Boozt och Booztlet ska ha utvecklas enligt plan men i rapporten framgår att investeringen på en fysisk skönhetsbutik i Köpenhamn blev högre än förväntat och utfallet tynger resultatet.

För helåret 2018 landade nettoomsättning för hela koncernen på 2,784  miljoner kronor (2,016 ) vilket var en ökning om drygt 38 procent. Rörelseresultatet uppgick till 69, 8 miljoner kronor. Resultatet för helåret förbättrades och uppgick till 42,6 miljoner kronor (-12.6).

Mer om: Boozt
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Nyhetsbrev

Direkten öppnar – Intersport stänger

Arkiv

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

176 miljoner till MQ

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

Sjunde butiken för Dogman

Här stänger Åhléns också

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125