23948sdkhjf

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modehandlaren spår en tillväxt om 27 procent för 2019.

Hög tillväxt  för e-handlarens som i bokslutsrapporten säger sig vara väl rustad för framtiden och siar förutom god tillväxt även att den justerade rörelsemarginalen stärks under innevarande år.

Läs också: Ökad försäljning men kraftigt försämrat resultat för Boozt

Men i rapporten skriver bolaget att "den viktigaste anledningen till att lönsamheten blev bättre än förväntat är skalfördelar från högre omsättning, vilket visar varför det är så viktigt med volym för att förbättra lönsamheten".

Även om inledningen på fjärde kvartalet betecknas som tuff så avslutades året bättre än förväntat med tillväxt om 51 procent och 90 000 nya kunder i december, skriver bolaget i rapporten.

"Den starka tillväxten drevs av en normalisering av vädret med högre efterfrågan på säsongsvaror, en stark period innan jul tack vare våra flexibla och snabba leveransalternativ samt bra försäljning efter jul med ett brett sortiment av relevanta kampanjvaror”, uppger Boozt med vd Hermann Haraldsson i spetsen.

För fjärde kvartalet 2018, oktober till december, landade nettoomsättning för hela koncernen på 892,5 miljoner kronor (644,2) enomsättningstillväxt om 39 procent.  I konstanta valutor låg ökningen på 35 procent vilket var i linje med prognosen och de preliminära siffrorna på mer än 36 procents ökning  som bolaget kommunicerade i januari.

Under fjärde kvartalet låg Boozts tillväxt på 37 procent och 76 procents tillväxt för Boozlet.com. Boozts omsättning uppgick 86 miljoner kronor medan Booztlets omsättning landade på 25 miljoner kronor.

Omsättningen i Sverige låg på 303,2 miljoner kronor (241,8) resten av Norden svarar för en omsättning på 526,7 miljoner kronor(368,2) medan resten av Europa står för 62,6 miljoner kronor (34,2).

Läs också: Boost för Boozt

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 69,1 miljoner kronor (51,1) och resultatet uppgick till 52,3 miljoner kronor vilket var en minskning från 86,0 miljoner kronor.

Boozt och Booztlet ska ha utvecklas enligt plan men i rapporten framgår att investeringen på en fysisk skönhetsbutik i Köpenhamn blev högre än förväntat och utfallet tynger resultatet.

För helåret 2018 landade nettoomsättning för hela koncernen på 2,784  miljoner kronor (2,016 ) vilket var en ökning om drygt 38 procent. Rörelseresultatet uppgick till 69, 8 miljoner kronor. Resultatet för helåret förbättrades och uppgick till 42,6 miljoner kronor (-12.6).

Mer om: Boozt
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här byter Elgiganten läge

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Årets franchisekedja korad

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Nyhetsbrev

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Arkiv

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124