23948sdkhjf

Hållbar mobiltjänst och betallösning för wearables

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Flera nya tjänster lanseras av Mastercard.

En mobil banktjänst för hållbara betalningar, en betallösning för wearables och ett nytt smart klockarmband som går att ansluta till den nya betallösningen. Nyheterna från Mastercard duggar tätt just nu.

Läs också: Tecknar avtal med Qliro

Start up-bolaget Fidesmo har H&M-vd:n Karl-Johan Persson, Wallenbergstiftelsen FAM:s riskkapitalbolag 82:an Invest och Segulah bland finansiärerna. Det är tillsammans med Fidesmo som Mastercard i Norden och lanserar vad som beskrivs som en välintegrerad, användarvänlig och säker betallösning för wearables.

Den nya lösningen gör det möjligt för konsumenter att registrera sitt Mastercardkort för att kunna blippa och betala med sina uppkopplade klockarmband utan att behöva öppna en app på mobilen.

Som en del av wearable-satsningen lanserar Mastercard och Fidesmo tillsammans med svenska klocktillverkaren Triwa klockarmbandet Tapster. Stjärnurmakarna blir första återförsäljare av Tapster som från den 8 mars säljs i en begränsad beta-upplaga.

Fidesmos plattform är integrerad mot Mastercard, vilket gör det möjligt för användaren att enkelt och säkert ansluta sitt Mastercard till klockarmbandet. Vid lanseringen är betalningar med Tapster möjliga för kunder med kort utgivna av SEB (undantaget SEB Maestro), Eurocard och de kort som SEB Kort ger ut tillsammans med samarbetspartners. 

Läs också: Långa köer kostar 16,4 miljarder

I en annan satsning lanserar Mastercard en mobil banktjänst som ger användaren möjlighet att fatta mer hållbara köpbeslut. Med hjälp av appen kan man spåra, förstå och minska sitt CO2-avtryck genom klimatkompensation. Den lanseringen sker i samarbete med fintech-bolaget Doconomy. Den nya DO-appen blir tillgänglig i april.

– Detta samarbete är en viktig del av vårt fokus på hållbarhetsfrågor. För första gången erbjuds konsumenter en enkel lösning för att ta kontroll över och påverka sitt klimatavtryck genom konsumtion, säger Mark Barnett, chef för Mastercard Storbritannien, Irland, Norden och Baltikum.

Användare kan även ansöka om ett fysiskt DO Mastercard-kort, som är klimatvänligt och biologiskt nedbrytbart. Kortet, som är tryckt med återvunna luftföroreningar (Air-Ink) och utan en magnetisk remsa, uppges vara det första av sitt slag i världen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148