23948sdkhjf

Hållbar mobiltjänst och betallösning för wearables

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Flera nya tjänster lanseras av Mastercard.

En mobil banktjänst för hållbara betalningar, en betallösning för wearables och ett nytt smart klockarmband som går att ansluta till den nya betallösningen. Nyheterna från Mastercard duggar tätt just nu.

Läs också: Tecknar avtal med Qliro

Start up-bolaget Fidesmo har H&M-vd:n Karl-Johan Persson, Wallenbergstiftelsen FAM:s riskkapitalbolag 82:an Invest och Segulah bland finansiärerna. Det är tillsammans med Fidesmo som Mastercard i Norden och lanserar vad som beskrivs som en välintegrerad, användarvänlig och säker betallösning för wearables.

Den nya lösningen gör det möjligt för konsumenter att registrera sitt Mastercardkort för att kunna blippa och betala med sina uppkopplade klockarmband utan att behöva öppna en app på mobilen.

Som en del av wearable-satsningen lanserar Mastercard och Fidesmo tillsammans med svenska klocktillverkaren Triwa klockarmbandet Tapster. Stjärnurmakarna blir första återförsäljare av Tapster som från den 8 mars säljs i en begränsad beta-upplaga.

Fidesmos plattform är integrerad mot Mastercard, vilket gör det möjligt för användaren att enkelt och säkert ansluta sitt Mastercard till klockarmbandet. Vid lanseringen är betalningar med Tapster möjliga för kunder med kort utgivna av SEB (undantaget SEB Maestro), Eurocard och de kort som SEB Kort ger ut tillsammans med samarbetspartners. 

Läs också: Långa köer kostar 16,4 miljarder

I en annan satsning lanserar Mastercard en mobil banktjänst som ger användaren möjlighet att fatta mer hållbara köpbeslut. Med hjälp av appen kan man spåra, förstå och minska sitt CO2-avtryck genom klimatkompensation. Den lanseringen sker i samarbete med fintech-bolaget Doconomy. Den nya DO-appen blir tillgänglig i april.

– Detta samarbete är en viktig del av vårt fokus på hållbarhetsfrågor. För första gången erbjuds konsumenter en enkel lösning för att ta kontroll över och påverka sitt klimatavtryck genom konsumtion, säger Mark Barnett, chef för Mastercard Storbritannien, Irland, Norden och Baltikum.

Användare kan även ansöka om ett fysiskt DO Mastercard-kort, som är klimatvänligt och biologiskt nedbrytbart. Kortet, som är tryckt med återvunna luftföroreningar (Air-Ink) och utan en magnetisk remsa, uppges vara det första av sitt slag i världen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Femte butiken för Hemcompaniet

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Heminredningsmärke i konkurs

Nyhetsbrev

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

176 miljoner till MQ

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121