23948sdkhjf

Hållbar mobiltjänst och betallösning för wearables

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Flera nya tjänster lanseras av Mastercard.

En mobil banktjänst för hållbara betalningar, en betallösning för wearables och ett nytt smart klockarmband som går att ansluta till den nya betallösningen. Nyheterna från Mastercard duggar tätt just nu.

Läs också: Långa köer kostar 16,4 miljarder

Start up-bolaget Fidesmo har H&M-vd:n Karl-Johan Persson, Wallenbergstiftelsen FAM:s riskkapitalbolag 82:an Invest och Segulah bland finansiärerna. Det är tillsammans med Fidesmo som Mastercard i Norden och lanserar vad som beskrivs som en välintegrerad, användarvänlig och säker betallösning för wearables.

Den nya lösningen gör det möjligt för konsumenter att registrera sitt Mastercardkort för att kunna blippa och betala med sina uppkopplade klockarmband utan att behöva öppna en app på mobilen.

Som en del av wearable-satsningen lanserar Mastercard och Fidesmo tillsammans med svenska klocktillverkaren Triwa klockarmbandet Tapster. Stjärnurmakarna blir första återförsäljare av Tapster som från den 8 mars säljs i en begränsad beta-upplaga.

Fidesmos plattform är integrerad mot Mastercard, vilket gör det möjligt för användaren att enkelt och säkert ansluta sitt Mastercard till klockarmbandet. Vid lanseringen är betalningar med Tapster möjliga för kunder med kort utgivna av SEB (undantaget SEB Maestro), Eurocard och de kort som SEB Kort ger ut tillsammans med samarbetspartners. 

Läs också: Swish växer snabbast inom e-handeln

I en annan satsning lanserar Mastercard en mobil banktjänst som ger användaren möjlighet att fatta mer hållbara köpbeslut. Med hjälp av appen kan man spåra, förstå och minska sitt CO2-avtryck genom klimatkompensation. Den lanseringen sker i samarbete med fintech-bolaget Doconomy. Den nya DO-appen blir tillgänglig i april.

– Detta samarbete är en viktig del av vårt fokus på hållbarhetsfrågor. För första gången erbjuds konsumenter en enkel lösning för att ta kontroll över och påverka sitt klimatavtryck genom konsumtion, säger Mark Barnett, chef för Mastercard Storbritannien, Irland, Norden och Baltikum.

Användare kan även ansöka om ett fysiskt DO Mastercard-kort, som är klimatvänligt och biologiskt nedbrytbart. Kortet, som är tryckt med återvunna luftföroreningar (Air-Ink) och utan en magnetisk remsa, uppges vara det första av sitt slag i världen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Keskos resultat enligt planen

Babyshop över en miljard i omsättning

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Lindt trotsar mättad marknad

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Nyhetsbrev

Nätapoteket går som tåget

Arkiv

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.146