23948sdkhjf

Hållbar mobiltjänst och betallösning för wearables

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Flera nya tjänster lanseras av Mastercard.

En mobil banktjänst för hållbara betalningar, en betallösning för wearables och ett nytt smart klockarmband som går att ansluta till den nya betallösningen. Nyheterna från Mastercard duggar tätt just nu.

Läs också: Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Start up-bolaget Fidesmo har H&M-vd:n Karl-Johan Persson, Wallenbergstiftelsen FAM:s riskkapitalbolag 82:an Invest och Segulah bland finansiärerna. Det är tillsammans med Fidesmo som Mastercard i Norden och lanserar vad som beskrivs som en välintegrerad, användarvänlig och säker betallösning för wearables.

Den nya lösningen gör det möjligt för konsumenter att registrera sitt Mastercardkort för att kunna blippa och betala med sina uppkopplade klockarmband utan att behöva öppna en app på mobilen.

Som en del av wearable-satsningen lanserar Mastercard och Fidesmo tillsammans med svenska klocktillverkaren Triwa klockarmbandet Tapster. Stjärnurmakarna blir första återförsäljare av Tapster som från den 8 mars säljs i en begränsad beta-upplaga.

Fidesmos plattform är integrerad mot Mastercard, vilket gör det möjligt för användaren att enkelt och säkert ansluta sitt Mastercard till klockarmbandet. Vid lanseringen är betalningar med Tapster möjliga för kunder med kort utgivna av SEB (undantaget SEB Maestro), Eurocard och de kort som SEB Kort ger ut tillsammans med samarbetspartners. 

Läs också: Svensk Handel i nytt samarbete om betallösningar

I en annan satsning lanserar Mastercard en mobil banktjänst som ger användaren möjlighet att fatta mer hållbara köpbeslut. Med hjälp av appen kan man spåra, förstå och minska sitt CO2-avtryck genom klimatkompensation. Den lanseringen sker i samarbete med fintech-bolaget Doconomy. Den nya DO-appen blir tillgänglig i april.

– Detta samarbete är en viktig del av vårt fokus på hållbarhetsfrågor. För första gången erbjuds konsumenter en enkel lösning för att ta kontroll över och påverka sitt klimatavtryck genom konsumtion, säger Mark Barnett, chef för Mastercard Storbritannien, Irland, Norden och Baltikum.

Användare kan även ansöka om ett fysiskt DO Mastercard-kort, som är klimatvänligt och biologiskt nedbrytbart. Kortet, som är tryckt med återvunna luftföroreningar (Air-Ink) och utan en magnetisk remsa, uppges vara det första av sitt slag i världen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Beijer slog kampanjrekord 

Nyhetsbrev

Dubbelöppning för Arken Zoo

Arkiv

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Ny ansvarig för Arket

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Woody öppnar på Svenska Mässan

Världens största Ikeavaruhus försenat

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.25