23948sdkhjf

Hållbar mobiltjänst och betallösning för wearables

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Flera nya tjänster lanseras av Mastercard.

En mobil banktjänst för hållbara betalningar, en betallösning för wearables och ett nytt smart klockarmband som går att ansluta till den nya betallösningen. Nyheterna från Mastercard duggar tätt just nu.

Läs också: Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Start up-bolaget Fidesmo har H&M-vd:n Karl-Johan Persson, Wallenbergstiftelsen FAM:s riskkapitalbolag 82:an Invest och Segulah bland finansiärerna. Det är tillsammans med Fidesmo som Mastercard i Norden och lanserar vad som beskrivs som en välintegrerad, användarvänlig och säker betallösning för wearables.

Den nya lösningen gör det möjligt för konsumenter att registrera sitt Mastercardkort för att kunna blippa och betala med sina uppkopplade klockarmband utan att behöva öppna en app på mobilen.

Som en del av wearable-satsningen lanserar Mastercard och Fidesmo tillsammans med svenska klocktillverkaren Triwa klockarmbandet Tapster. Stjärnurmakarna blir första återförsäljare av Tapster som från den 8 mars säljs i en begränsad beta-upplaga.

Fidesmos plattform är integrerad mot Mastercard, vilket gör det möjligt för användaren att enkelt och säkert ansluta sitt Mastercard till klockarmbandet. Vid lanseringen är betalningar med Tapster möjliga för kunder med kort utgivna av SEB (undantaget SEB Maestro), Eurocard och de kort som SEB Kort ger ut tillsammans med samarbetspartners. 

Läs också: Svensk Handel i nytt samarbete om betallösningar

I en annan satsning lanserar Mastercard en mobil banktjänst som ger användaren möjlighet att fatta mer hållbara köpbeslut. Med hjälp av appen kan man spåra, förstå och minska sitt CO2-avtryck genom klimatkompensation. Den lanseringen sker i samarbete med fintech-bolaget Doconomy. Den nya DO-appen blir tillgänglig i april.

– Detta samarbete är en viktig del av vårt fokus på hållbarhetsfrågor. För första gången erbjuds konsumenter en enkel lösning för att ta kontroll över och påverka sitt klimatavtryck genom konsumtion, säger Mark Barnett, chef för Mastercard Storbritannien, Irland, Norden och Baltikum.

Användare kan även ansöka om ett fysiskt DO Mastercard-kort, som är klimatvänligt och biologiskt nedbrytbart. Kortet, som är tryckt med återvunna luftföroreningar (Air-Ink) och utan en magnetisk remsa, uppges vara det första av sitt slag i världen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nyhetsbrev

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Arkiv

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.149