23948sdkhjf

Zalando ökar tillväxttakten

| Av Göran Sundberg | Tipsa redaktionen

Europas största modeplattform ökade med 25 procent i fjärde kvartalet 2018 och spår fortsatt ökning.

Modehandelsplattformen Zalando avslutade ett starkt 2018 med att en ökning i tillväxttakten. För helåret rapporterar bolaget nu en ökning med 20 procent till 5,4 miljarder euro i omsättning. Vinsten slutade på 173 miljoner euro.

Läs också: Zalando för första gången över en miljon besök

Med denna tillväxttakt spår nu det Kinnevikägda bolaget en fortsatt ökning på upp till 25 procent för 2019 med en vinstprognos på omkring 200 miljoner euro.

– 2018 hade sina utmaningar, men vi fokuserade våra ansträngningar under fjärde kvartalet för en stark avslutning på året. Vårt resultat under fjärde kvartalet ger oss förtroende för att våra långsiktiga tillväxtplaner är på rätt väg, säger co-vd Rubin Ritter i en kommentar.

Målsättningen för de kommande fem åren är att utveckla plattformen ytterligare och redovisa Gross Merchandise Volume (GMV) för att öka transparens och bättre överblick över plattformens handel. GMV beskriver det totala belopp som kunderna spenderar på Zalando-plattformen genom varor från både grossist- och partnerprogram. År 2018 växte Zalandos GMV med 21 procent till 6,6 miljarder euro och till 2024 ska GMV ha ökat till 20 miljarder euro.

Zalando hade 26,4 miljoner aktiva kunder under 2018 (2017: 23,1 miljoner), vilket gav 116,2 miljoner order (2017: 90,5 miljoner). Det övergripande trafiken ökade till 3,1 miljarder besök (2017: 2,6 miljarder). Fjärde kvartalet markerade särskilt stark tillväxt, med nära en miljard besök och 1,3 miljoner nya aktiva kunder -– den högsta kvartalsvisa aktiva kundökningen på fem år, enligt bolaget.

Mer om: Zalando
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Nyhetsbrev

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Arkiv

Hon går till RO

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.143