23948sdkhjf

Zalando ökar tillväxttakten

| Av Göran Sundberg | Tipsa redaktionen

Europas största modeplattform ökade med 25 procent i fjärde kvartalet 2018 och spår fortsatt ökning.

Modehandelsplattformen Zalando avslutade ett starkt 2018 med att en ökning i tillväxttakten. För helåret rapporterar bolaget nu en ökning med 20 procent till 5,4 miljarder euro i omsättning. Vinsten slutade på 173 miljoner euro.

Läs också: Säljstart för Zalandos skönhetserbjudande i Sverige

Med denna tillväxttakt spår nu det Kinnevikägda bolaget en fortsatt ökning på upp till 25 procent för 2019 med en vinstprognos på omkring 200 miljoner euro.

– 2018 hade sina utmaningar, men vi fokuserade våra ansträngningar under fjärde kvartalet för en stark avslutning på året. Vårt resultat under fjärde kvartalet ger oss förtroende för att våra långsiktiga tillväxtplaner är på rätt väg, säger co-vd Rubin Ritter i en kommentar.

Målsättningen för de kommande fem åren är att utveckla plattformen ytterligare och redovisa Gross Merchandise Volume (GMV) för att öka transparens och bättre överblick över plattformens handel. GMV beskriver det totala belopp som kunderna spenderar på Zalando-plattformen genom varor från både grossist- och partnerprogram. År 2018 växte Zalandos GMV med 21 procent till 6,6 miljarder euro och till 2024 ska GMV ha ökat till 20 miljarder euro.

Zalando hade 26,4 miljoner aktiva kunder under 2018 (2017: 23,1 miljoner), vilket gav 116,2 miljoner order (2017: 90,5 miljoner). Det övergripande trafiken ökade till 3,1 miljarder besök (2017: 2,6 miljarder). Fjärde kvartalet markerade särskilt stark tillväxt, med nära en miljard besök och 1,3 miljoner nya aktiva kunder -– den högsta kvartalsvisa aktiva kundökningen på fem år, enligt bolaget.

Mer om: Zalando
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här byter Elgiganten läge

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Årets franchisekedja korad

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Nyhetsbrev

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Arkiv

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139