23948sdkhjf

Zalando ökar tillväxttakten

| Av Göran Sundberg | Tipsa redaktionen

Europas största modeplattform ökade med 25 procent i fjärde kvartalet 2018 och spår fortsatt ökning.

Modehandelsplattformen Zalando avslutade ett starkt 2018 med att en ökning i tillväxttakten. För helåret rapporterar bolaget nu en ökning med 20 procent till 5,4 miljarder euro i omsättning. Vinsten slutade på 173 miljoner euro.

Läs också: Zalando bygger nytt megalager

Med denna tillväxttakt spår nu det Kinnevikägda bolaget en fortsatt ökning på upp till 25 procent för 2019 med en vinstprognos på omkring 200 miljoner euro.

– 2018 hade sina utmaningar, men vi fokuserade våra ansträngningar under fjärde kvartalet för en stark avslutning på året. Vårt resultat under fjärde kvartalet ger oss förtroende för att våra långsiktiga tillväxtplaner är på rätt väg, säger co-vd Rubin Ritter i en kommentar.

Målsättningen för de kommande fem åren är att utveckla plattformen ytterligare och redovisa Gross Merchandise Volume (GMV) för att öka transparens och bättre överblick över plattformens handel. GMV beskriver det totala belopp som kunderna spenderar på Zalando-plattformen genom varor från både grossist- och partnerprogram. År 2018 växte Zalandos GMV med 21 procent till 6,6 miljarder euro och till 2024 ska GMV ha ökat till 20 miljarder euro.

Zalando hade 26,4 miljoner aktiva kunder under 2018 (2017: 23,1 miljoner), vilket gav 116,2 miljoner order (2017: 90,5 miljoner). Det övergripande trafiken ökade till 3,1 miljarder besök (2017: 2,6 miljarder). Fjärde kvartalet markerade särskilt stark tillväxt, med nära en miljard besök och 1,3 miljoner nya aktiva kunder -– den högsta kvartalsvisa aktiva kundökningen på fem år, enligt bolaget.

Mer om: Zalando
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Postnord återvände till förlust

Nyhetsbrev

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Arkiv

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.135