23948sdkhjf

Zalando ökar tillväxttakten

| Av Göran Sundberg | Tipsa redaktionen

Europas största modeplattform ökade med 25 procent i fjärde kvartalet 2018 och spår fortsatt ökning.

Modehandelsplattformen Zalando avslutade ett starkt 2018 med att en ökning i tillväxttakten. För helåret rapporterar bolaget nu en ökning med 20 procent till 5,4 miljarder euro i omsättning. Vinsten slutade på 173 miljoner euro.

Läs också: Säljstart för Zalandos skönhetserbjudande i Sverige

Med denna tillväxttakt spår nu det Kinnevikägda bolaget en fortsatt ökning på upp till 25 procent för 2019 med en vinstprognos på omkring 200 miljoner euro.

– 2018 hade sina utmaningar, men vi fokuserade våra ansträngningar under fjärde kvartalet för en stark avslutning på året. Vårt resultat under fjärde kvartalet ger oss förtroende för att våra långsiktiga tillväxtplaner är på rätt väg, säger co-vd Rubin Ritter i en kommentar.

Målsättningen för de kommande fem åren är att utveckla plattformen ytterligare och redovisa Gross Merchandise Volume (GMV) för att öka transparens och bättre överblick över plattformens handel. GMV beskriver det totala belopp som kunderna spenderar på Zalando-plattformen genom varor från både grossist- och partnerprogram. År 2018 växte Zalandos GMV med 21 procent till 6,6 miljarder euro och till 2024 ska GMV ha ökat till 20 miljarder euro.

Zalando hade 26,4 miljoner aktiva kunder under 2018 (2017: 23,1 miljoner), vilket gav 116,2 miljoner order (2017: 90,5 miljoner). Det övergripande trafiken ökade till 3,1 miljarder besök (2017: 2,6 miljarder). Fjärde kvartalet markerade särskilt stark tillväxt, med nära en miljard besök och 1,3 miljoner nya aktiva kunder -– den högsta kvartalsvisa aktiva kundökningen på fem år, enligt bolaget.

Mer om: Zalando
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Nyhetsbrev

Direkten öppnar – Intersport stänger

Arkiv

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

176 miljoner till MQ

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

Sjunde butiken för Dogman

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125