23948sdkhjf

Gap styckas och slår igen 230 butiker

| Av Göran Sundberg | Tipsa redaktionen

Det amerikanska bolaget Gap Inc som hyser kedjorna Gap, Banana Republic och Old Navy annonserar planer på omstrukturering. Old Navy, den kedja i koncernen som stått för tillväxten i koncernen medan Gap backat under flera år, sätts i ett eget börsnoterat bolag. Övriga butiksskyltar samlas i ett ännu inte namngivet företag.

Tillkännagivandet kommer samtidigt som bolaget rapporterar om resultaten för sista kvartalet och helåret 2018. Siffrorna visar att Gap-kedjan fortsätter i en negativ säljspiral och minskar med fem procent, både för sista kvartalet och för helåret. Endast Old Navy visar en positiv utveckling, trots ett svagare sista kvartal. För hela butikskoncernen blir därmed omsättningen oförändrad jämfört med året innan. Koncernens nettoomsättning uppgick till 16,6 miljarder dollar 2018.

Gap annonserade också planer på att omstrukturera butiksflottan vilket inkluderar stängning av 230 Gap-butiker under de närmaste två åren. Den uppskattade försäljningsbortfallet beräknas till cirka 625 miljoner dollar samt extrakostnader om upp till 300 miljoner dollar i utgifter i samband med åtgärden.

Bedömare menar att styckningen av koncernen är en logisk åtgärd, efter att Old Navy stadigt tagit försäljning från Gap-butikerna. Kedjorna säljer likartade sortiment av klassiska leisure-kollektioner emedan Old Navy haft en mer konkurrenskraftig prisbild. Efter att den sistnämnda börjat dominera inom bolaget, kan nu de separata bolagen satsa på olika strategier.

Gap-aktiens kurs steg markant på New York-börsen efter att planerna utannonserats.

Mer om: GAP | Old Navy
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Barneys överväger konkurs

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Arkiv

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Kön ringlade lång till NA-KD:s pop up

Zalando bygger nytt megalager

Ellos får ny ägare i miljardaffär

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Campadre satsar fysiskt

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.136