23948sdkhjf

”MQ kommer att försvinna”

| Av Magnus Ohlsson | Tipsa redaktionen

Retailstrategen Magnus Ohlsson spår i en debattartikel digital tillnyktring, oheliga allianser och ännu snabbare omställning inom konfektion.

Det senaste året inom detaljhandeln har varit minst sagt turbulent. Även 2019 ser ut att bli riktigt spännande. Med största sannolikhet kommer det att bli allt större skillnad mellan dem som knäckt koden för att skapa kundnytta och de som hänger kvar och hoppas att det vänder snart (och inte sällan är det vädret, konsumenternas eller marknadens fel om försäljningen inte går som förväntat).

Alla vi som jobbar nära retail har säkert egna uppfattningar om vad som kommer att hända, följande spekulationer är mina egna.

  1. Digital tillnyktring

Bara för att det är digitalt så är det inte självklart vare sig lönsamt, långsiktigt eller ens rätt. Under 2019 tror jag att vi kommer få se en digital tillnyktring där reella lönsamhetsmått och verkliga KPI:er på digitala medier får företräde framför tillväxttal och uppblåsta räckvidder.

  1. Amazon leder till konsolidering

Att starta och driva e-handel i Sverige har inte varit raketforskning i en tid då kedjorna valt att inte vårda sina varumärken. Under 2019 tror jag vi kommer att få se fler allianser mellan rena e-handlare och större fysiska aktörer, liksom ett antal rekonstruktioner för e-handlare som inte hinner ställa om till lönsamhetsfokus innan riskkapitalet slutar pumpa in nya pengar i en affärsmodell som inte håller vad den lovar.

  1. Omställningen inom konfektion fortsätter med högre hastighet

Min förutsägelse är att Lindex och KappAhl inom tre år har tappat cirka hälften av sina nuvarande volymer. MQ kommer att försvinna helt och implodera till en e-handelsaktör med en mycket begränsad marknadsandel. Även Indiska blir en nischaktör online.

Inom sportfackhandeln kommer vi under vårens senare del att få se ett antal rubriker om butiksstängningar och/eller rekonstruktioner. Ledtråd: Den som först sätter upp midseasonsale-skyltarna under mars har det tuffast.

  1. Varumärkesbyggande kommunikation tar andelar

Jag tror och hoppas att 2019 blir året då fler företag går tillbaka till kärnan och börjar berätta varför de finns och vilken skillnad de gör i konsumenternas liv. Vi kommer dock få se allt fler desperata erbjudanden på vägen dit.

  1. Allianser och backofficesamarbeten

I ett läge där lönsamheten och den interna effektiviteten blir central för överlevnaden tror jag att vi kommer få se fler allianser och samarbeten, både inom men kanske framför allt utanför de traditionella branschgränserna. Kedjor sluter sig samman för att effektivisera den bakomliggande administrationen, skapa stordriftsfördelar vad gäller inköp och dela på utvecklingsresurser.

Magnus Ohlsson, retail strategist, head hunter och vd på We Hunt For Heads.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Kronans Apotek – nu även på NK

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Icas resultat bättre än väntat

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Stenbeck går in i Caliroots

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Här stänger H&M

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.139