23948sdkhjf

”MQ kommer att försvinna”

Retailstrategen Magnus Ohlsson spår i en debattartikel digital tillnyktring, oheliga allianser och ännu snabbare omställning inom konfektion.

Det senaste året inom detaljhandeln har varit minst sagt turbulent. Även 2019 ser ut att bli riktigt spännande. Med största sannolikhet kommer det att bli allt större skillnad mellan dem som knäckt koden för att skapa kundnytta och de som hänger kvar och hoppas att det vänder snart (och inte sällan är det vädret, konsumenternas eller marknadens fel om försäljningen inte går som förväntat).

Alla vi som jobbar nära retail har säkert egna uppfattningar om vad som kommer att hända, följande spekulationer är mina egna.

  1. Digital tillnyktring

Bara för att det är digitalt så är det inte självklart vare sig lönsamt, långsiktigt eller ens rätt. Under 2019 tror jag att vi kommer få se en digital tillnyktring där reella lönsamhetsmått och verkliga KPI:er på digitala medier får företräde framför tillväxttal och uppblåsta räckvidder.

  1. Amazon leder till konsolidering

Att starta och driva e-handel i Sverige har inte varit raketforskning i en tid då kedjorna valt att inte vårda sina varumärken. Under 2019 tror jag vi kommer att få se fler allianser mellan rena e-handlare och större fysiska aktörer, liksom ett antal rekonstruktioner för e-handlare som inte hinner ställa om till lönsamhetsfokus innan riskkapitalet slutar pumpa in nya pengar i en affärsmodell som inte håller vad den lovar.

  1. Omställningen inom konfektion fortsätter med högre hastighet

Min förutsägelse är att Lindex och KappAhl inom tre år har tappat cirka hälften av sina nuvarande volymer. MQ kommer att försvinna helt och implodera till en e-handelsaktör med en mycket begränsad marknadsandel. Även Indiska blir en nischaktör online.

Inom sportfackhandeln kommer vi under vårens senare del att få se ett antal rubriker om butiksstängningar och/eller rekonstruktioner. Ledtråd: Den som först sätter upp midseasonsale-skyltarna under mars har det tuffast.

  1. Varumärkesbyggande kommunikation tar andelar

Jag tror och hoppas att 2019 blir året då fler företag går tillbaka till kärnan och börjar berätta varför de finns och vilken skillnad de gör i konsumenternas liv. Vi kommer dock få se allt fler desperata erbjudanden på vägen dit.

  1. Allianser och backofficesamarbeten

I ett läge där lönsamheten och den interna effektiviteten blir central för överlevnaden tror jag att vi kommer få se fler allianser och samarbeten, både inom men kanske framför allt utanför de traditionella branschgränserna. Kedjor sluter sig samman för att effektivisera den bakomliggande administrationen, skapa stordriftsfördelar vad gäller inköp och dela på utvecklingsresurser.

Magnus Ohlsson, retail strategist, head hunter och vd på We Hunt For Heads.

Artikeln är en del av vårt tema om DEBATT.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078