23948sdkhjf

”MQ kommer att försvinna”

| Av Magnus Ohlsson | Tipsa redaktionen

Retailstrategen Magnus Ohlsson spår i en debattartikel digital tillnyktring, oheliga allianser och ännu snabbare omställning inom konfektion.

Det senaste året inom detaljhandeln har varit minst sagt turbulent. Även 2019 ser ut att bli riktigt spännande. Med största sannolikhet kommer det att bli allt större skillnad mellan dem som knäckt koden för att skapa kundnytta och de som hänger kvar och hoppas att det vänder snart (och inte sällan är det vädret, konsumenternas eller marknadens fel om försäljningen inte går som förväntat).

Alla vi som jobbar nära retail har säkert egna uppfattningar om vad som kommer att hända, följande spekulationer är mina egna.

  1. Digital tillnyktring

Bara för att det är digitalt så är det inte självklart vare sig lönsamt, långsiktigt eller ens rätt. Under 2019 tror jag att vi kommer få se en digital tillnyktring där reella lönsamhetsmått och verkliga KPI:er på digitala medier får företräde framför tillväxttal och uppblåsta räckvidder.

  1. Amazon leder till konsolidering

Att starta och driva e-handel i Sverige har inte varit raketforskning i en tid då kedjorna valt att inte vårda sina varumärken. Under 2019 tror jag vi kommer att få se fler allianser mellan rena e-handlare och större fysiska aktörer, liksom ett antal rekonstruktioner för e-handlare som inte hinner ställa om till lönsamhetsfokus innan riskkapitalet slutar pumpa in nya pengar i en affärsmodell som inte håller vad den lovar.

  1. Omställningen inom konfektion fortsätter med högre hastighet

Min förutsägelse är att Lindex och KappAhl inom tre år har tappat cirka hälften av sina nuvarande volymer. MQ kommer att försvinna helt och implodera till en e-handelsaktör med en mycket begränsad marknadsandel. Även Indiska blir en nischaktör online.

Inom sportfackhandeln kommer vi under vårens senare del att få se ett antal rubriker om butiksstängningar och/eller rekonstruktioner. Ledtråd: Den som först sätter upp midseasonsale-skyltarna under mars har det tuffast.

  1. Varumärkesbyggande kommunikation tar andelar

Jag tror och hoppas att 2019 blir året då fler företag går tillbaka till kärnan och börjar berätta varför de finns och vilken skillnad de gör i konsumenternas liv. Vi kommer dock få se allt fler desperata erbjudanden på vägen dit.

  1. Allianser och backofficesamarbeten

I ett läge där lönsamheten och den interna effektiviteten blir central för överlevnaden tror jag att vi kommer få se fler allianser och samarbeten, både inom men kanske framför allt utanför de traditionella branschgränserna. Kedjor sluter sig samman för att effektivisera den bakomliggande administrationen, skapa stordriftsfördelar vad gäller inköp och dela på utvecklingsresurser.

Magnus Ohlsson, retail strategist, head hunter och vd på We Hunt For Heads.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Dubbelöppning för Arken Zoo

Nyhetsbrev

Beijer slog kampanjrekord 

Arkiv

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Ny ansvarig för Arket

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Woody öppnar på Svenska Mässan

Världens största Ikeavaruhus försenat

Bygghemma förvärvar onlineaktör

E-handelsraket flyttar lagret

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125