23948sdkhjf

”MQ kommer att försvinna”

| Av Magnus Ohlsson | Tipsa redaktionen

Retailstrategen Magnus Ohlsson spår i en debattartikel digital tillnyktring, oheliga allianser och ännu snabbare omställning inom konfektion.

Det senaste året inom detaljhandeln har varit minst sagt turbulent. Även 2019 ser ut att bli riktigt spännande. Med största sannolikhet kommer det att bli allt större skillnad mellan dem som knäckt koden för att skapa kundnytta och de som hänger kvar och hoppas att det vänder snart (och inte sällan är det vädret, konsumenternas eller marknadens fel om försäljningen inte går som förväntat).

Alla vi som jobbar nära retail har säkert egna uppfattningar om vad som kommer att hända, följande spekulationer är mina egna.

  1. Digital tillnyktring

Bara för att det är digitalt så är det inte självklart vare sig lönsamt, långsiktigt eller ens rätt. Under 2019 tror jag att vi kommer få se en digital tillnyktring där reella lönsamhetsmått och verkliga KPI:er på digitala medier får företräde framför tillväxttal och uppblåsta räckvidder.

  1. Amazon leder till konsolidering

Att starta och driva e-handel i Sverige har inte varit raketforskning i en tid då kedjorna valt att inte vårda sina varumärken. Under 2019 tror jag vi kommer att få se fler allianser mellan rena e-handlare och större fysiska aktörer, liksom ett antal rekonstruktioner för e-handlare som inte hinner ställa om till lönsamhetsfokus innan riskkapitalet slutar pumpa in nya pengar i en affärsmodell som inte håller vad den lovar.

  1. Omställningen inom konfektion fortsätter med högre hastighet

Min förutsägelse är att Lindex och KappAhl inom tre år har tappat cirka hälften av sina nuvarande volymer. MQ kommer att försvinna helt och implodera till en e-handelsaktör med en mycket begränsad marknadsandel. Även Indiska blir en nischaktör online.

Inom sportfackhandeln kommer vi under vårens senare del att få se ett antal rubriker om butiksstängningar och/eller rekonstruktioner. Ledtråd: Den som först sätter upp midseasonsale-skyltarna under mars har det tuffast.

  1. Varumärkesbyggande kommunikation tar andelar

Jag tror och hoppas att 2019 blir året då fler företag går tillbaka till kärnan och börjar berätta varför de finns och vilken skillnad de gör i konsumenternas liv. Vi kommer dock få se allt fler desperata erbjudanden på vägen dit.

  1. Allianser och backofficesamarbeten

I ett läge där lönsamheten och den interna effektiviteten blir central för överlevnaden tror jag att vi kommer få se fler allianser och samarbeten, både inom men kanske framför allt utanför de traditionella branschgränserna. Kedjor sluter sig samman för att effektivisera den bakomliggande administrationen, skapa stordriftsfördelar vad gäller inköp och dela på utvecklingsresurser.

Magnus Ohlsson, retail strategist, head hunter och vd på We Hunt For Heads.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klart att Footways fullföljer köpet av Sportamore

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Då stänger resten av Gamestop-butikerna

Hemmafixbutiker ser uppsving under coronakrisen

Bygghemma blir BHG

Nyhetsbrev

Föreslås till Kinneviks styrelse

Arkiv

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

NP Nilsson öppnar ny bygghandel

Kappahl klarar inte hyran

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Jula omorganiserar personal

Byggmax öppnar ännu en butik

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

1

DEBATT
”Hög tid för fastighetsägarna att ta ansvar”

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Intersport permitterar och säger upp

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars.

Clas Ohlson fixar i mobilen

Bilhandeln flyttar online

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

H&M har inlett dialog om permitteringar

Systembolaget till ny stadskärna

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

XXL tar in kapital

Walmart tar tempen på sina anställda

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Zalando vinstvarnar

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.113