23948sdkhjf

E-handel och utlandsexpansion nästa för Dollarstore

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Nya vd:n Bent Holm i stor intervju om framtiden för den expansiva lågpriskedjan.

2018 var ett galet år för Dollarstore med invigning av 20 nya butiker och en ny vd som skakade hand med alla i personalen. Nu har konceptet vässats och ska skickas på export, förklarar nytillträdde Bent Holm.

Han är alltid på språng men har ändå tid för en intervju mellan hemkomsten från inköpsresan i Kina och invigningen av ytterligare tre butiker – alla på samma dag. Ett år på vd-stolen har gett mersmak.

Läs också: Eko Stormarknad laddar för ny varuhusöppning

– Jag känner mig hemma i Dollarstore och har stor respekt för kulturen i företaget, säger Bent Holm som kommer närmast från tjänsten som vd för livsmedelskedjan Netto där han ”arbetat med i princip allt i 27 års tid”.

Det som betyder mest från bakgrunden i Netto är nog att jag lärt mig att hålla saker enkelt. Jag har upplevt mycket under resans gång och kan se möjligheterna ur butikens, de anställdas och kundens perspektiv. I yrkeslivet har jag också haft turen att träffa människor som har gett mig chanser.

Lågpriskedjan Dollarstores framfart var en av fjolårets framgångssagor. 2017 omsatte företaget 1,8 miljarder kronor. 2018 ökade omsättningen till mer än två miljarder kronor. Nu är organisationen stabiliserad och ska utvecklas vidare med fler butiker, ombyggnationer och nya projekt; till exempel fler pop-up-lösningar och utlandsexpansion.

Under året drar också e-handeln igång på allvar. Vart det leder är ännu osäkert. För Bent Holm spelar den fysiska handeln fortfarande en viktig roll i expansionsplanerna.

Läs också: Lågprishandeln växer lika snabbt som e-handeln

Dollarstores affärsidé förefaller förhållandevis enkel. ”Ett attraktivt utbud till marknadens bästa priser på jämna tiotalet kronor för gemene man”. I ”normalbutiken” finns 12 000 olika artiklar och uppläggen i de 81 butikerna runt om i landet uppges variera. Grundfilosofin är inga kampanjer, rabatter eller kundklubbar. Alla har rätt att ta del av erbjudandena, tycker Bent Holm.

– Det första jag gjorde när jag tillträdde tjänsten var att sätta mig i bilen och köra upp till Gällivare där vi har vår nordligaste butik. Sedan körde jag söderut och besökte samtliga butiker utom två inom loppet av tre veckor. Det var väldigt lärorikt.

Bent Holm säger att han drivs av människan och att göra skillnad för andra på riktigt. Han tror att om man med integritet håller fast i det som basen för alla beslut, då lyckas man även med andra uppgifter.

Jag gillar ordet ledare bättre än chef. För mig är bra ledarskap att vara direkt, tydlig, ödmjuk, ärlig, kunna lyssna, ta beslut och erkänna fel när det blev fel, det vill säga, ta ansvar på riktigt.

Läs också: 90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

– Det gäller att alltid tänka på helheten, inte jag, han eller hon utan vad som gör bäst skillnad för helheten. Om man inte kan sätta visionen, hitta själen och få människor förstå varför ”vi” är viktiga, då är man ingen riktig ledare i min värld. Det handlar alltid om DNA:et, eller själen i bolaget.

Den fortfarande ganska nytillträdde chefen understryker det mänskliga i att handla. Personalen, menar han, är också en viktig del av butikens värde. För personalens trygghet är butikerna försedda med kameraövervakning, grindar och väktare. Egentligen är Bent Holm ganska obekväm inför frågan.

– Personalsäkerhet är oerhört viktigt, stölder och rån är ett tråkigt samhällsproblem. Jag blev själv rånad två gånger under min tid i kassan så jag vet hur traumatiskt det kan vara. Frågan har hög prioritet och vi tar den på stort allvar.

Bent Holm har många idéer om företagets framtid som han trots storleken inte vill kalla koncern. I konsolideringsarbetet finns planer på en utlandsexpansion men var, när och hur är inget som han vill kommentera.

Läs också: Dollarstore väljer nytt volymhandelsområde

– Så snabbt som möjligt, kanske 2020. Men det är flera faktorer som spelar in för att vi ska veta precis när det blir av.

Namnet Dollarstore då, blir det något namnbyte?

– Aldrig i livet! Det är ett fantastiskt namn som vi är stolta över. Besök våra butiker och titta på utbudet. Namnet och logotypen är en spegling av det.

Dollarstore är inget uppdrag, det är mitt hem. Som vi brukar säga; no monkey business.  

Fakta/Bent Holm
  • Ålder: 44 år.
  • Bor: Södermalm, Stockholm.
  • Familj: ”Den 17 mars får jag en dotter med Carmen!” 
  • Fritid: Crossfit, salsa och människor.
  • Tycker bäst om: Att se personer utvecklas.
  • Tycker sämst om: Oärlighet.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cervera presenterar nytt affärsområde

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nu öppnar Ronneby Outlet

Nytt cityläge för Kjell & Company

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Arkiv

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Här öppnar Glitter

Footway vill köpa Caliroots

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

1

Här byter Life läge

Kungsängen till Åhléns

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Sellpy växer och nyanställer

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.109