23948sdkhjf

E-handel och utlandsexpansion nästa för Dollarstore

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Nya vd:n Bent Holm i stor intervju om framtiden för den expansiva lågpriskedjan.

2018 var ett galet år för Dollarstore med invigning av 20 nya butiker och en ny vd som skakade hand med alla i personalen. Nu har konceptet vässats och ska skickas på export, förklarar nytillträdde Bent Holm.

Han är alltid på språng men har ändå tid för en intervju mellan hemkomsten från inköpsresan i Kina och invigningen av ytterligare tre butiker – alla på samma dag. Ett år på vd-stolen har gett mersmak.

Läs också: ”Costco kan påverka mycket mer än Amazon”

– Jag känner mig hemma i Dollarstore och har stor respekt för kulturen i företaget, säger Bent Holm som kommer närmast från tjänsten som vd för livsmedelskedjan Netto där han ”arbetat med i princip allt i 27 års tid”.

Det som betyder mest från bakgrunden i Netto är nog att jag lärt mig att hålla saker enkelt. Jag har upplevt mycket under resans gång och kan se möjligheterna ur butikens, de anställdas och kundens perspektiv. I yrkeslivet har jag också haft turen att träffa människor som har gett mig chanser.

Lågpriskedjan Dollarstores framfart var en av fjolårets framgångssagor. 2017 omsatte företaget 1,8 miljarder kronor. 2018 ökade omsättningen till mer än två miljarder kronor. Nu är organisationen stabiliserad och ska utvecklas vidare med fler butiker, ombyggnationer och nya projekt; till exempel fler pop-up-lösningar och utlandsexpansion.

Under året drar också e-handeln igång på allvar. Vart det leder är ännu osäkert. För Bent Holm spelar den fysiska handeln fortfarande en viktig roll i expansionsplanerna.

Läs också: Nu ska Rusta växa: ”Dubbel- och trippeletableringar”

Dollarstores affärsidé förefaller förhållandevis enkel. ”Ett attraktivt utbud till marknadens bästa priser på jämna tiotalet kronor för gemene man”. I ”normalbutiken” finns 12 000 olika artiklar och uppläggen i de 81 butikerna runt om i landet uppges variera. Grundfilosofin är inga kampanjer, rabatter eller kundklubbar. Alla har rätt att ta del av erbjudandena, tycker Bent Holm.

– Det första jag gjorde när jag tillträdde tjänsten var att sätta mig i bilen och köra upp till Gällivare där vi har vår nordligaste butik. Sedan körde jag söderut och besökte samtliga butiker utom två inom loppet av tre veckor. Det var väldigt lärorikt.

Bent Holm säger att han drivs av människan och att göra skillnad för andra på riktigt. Han tror att om man med integritet håller fast i det som basen för alla beslut, då lyckas man även med andra uppgifter.

Jag gillar ordet ledare bättre än chef. För mig är bra ledarskap att vara direkt, tydlig, ödmjuk, ärlig, kunna lyssna, ta beslut och erkänna fel när det blev fel, det vill säga, ta ansvar på riktigt.

Läs också: Lågprisjättens e-handel lanserad

– Det gäller att alltid tänka på helheten, inte jag, han eller hon utan vad som gör bäst skillnad för helheten. Om man inte kan sätta visionen, hitta själen och få människor förstå varför ”vi” är viktiga, då är man ingen riktig ledare i min värld. Det handlar alltid om DNA:et, eller själen i bolaget.

Den fortfarande ganska nytillträdde chefen understryker det mänskliga i att handla. Personalen, menar han, är också en viktig del av butikens värde. För personalens trygghet är butikerna försedda med kameraövervakning, grindar och väktare. Egentligen är Bent Holm ganska obekväm inför frågan.

– Personalsäkerhet är oerhört viktigt, stölder och rån är ett tråkigt samhällsproblem. Jag blev själv rånad två gånger under min tid i kassan så jag vet hur traumatiskt det kan vara. Frågan har hög prioritet och vi tar den på stort allvar.

Bent Holm har många idéer om företagets framtid som han trots storleken inte vill kalla koncern. I konsolideringsarbetet finns planer på en utlandsexpansion men var, när och hur är inget som han vill kommentera.

Läs också: Fyra nya butiker på ett bräde

– Så snabbt som möjligt, kanske 2020. Men det är flera faktorer som spelar in för att vi ska veta precis när det blir av.

Namnet Dollarstore då, blir det något namnbyte?

– Aldrig i livet! Det är ett fantastiskt namn som vi är stolta över. Besök våra butiker och titta på utbudet. Namnet och logotypen är en spegling av det.

Dollarstore är inget uppdrag, det är mitt hem. Som vi brukar säga; no monkey business.  

Fakta/Bent Holm
  • Ålder: 44 år.
  • Bor: Södermalm, Stockholm.
  • Familj: ”Den 17 mars får jag en dotter med Carmen!” 
  • Fritid: Crossfit, salsa och människor.
  • Tycker bäst om: Att se personer utvecklas.
  • Tycker sämst om: Oärlighet.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Keskos resultat enligt planen

Babyshop över en miljard i omsättning

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Lindt trotsar mättad marknad

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Nyhetsbrev

Nätapoteket går som tåget

Arkiv

JC Penney på fallrepet

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.459