23948sdkhjf

Årets trender: Hållbart, stilrent och blickar mot öster

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Retailexpot Ambiente 2019 i Frankfurt, Tyskland, återspeglade omsorgen för hållbarhet och en viss avmattning i konjunkturen. Grönt, stilrent och globala utblickar österut präglade årets välbesökta mässa.

Läs också: Mässnytt från Ambiente: Digitalt skapar köpsug

Med drygt 130 000 besökare och 4 500 utställare var Ambiente i februari lika febril och engagerande som någonsin tidigare. Med årets färgstarka samarbetspartner Ambiente India fanns en ambition att blicka österut även om det indiska inslaget inte märktes så mycket på själva mässan.

Genomgående hade många utställare satsat på renskalat och stilrent som höll jämna steg med intresset för eko och hållbarhet. Årets etiska stilguide hade utökats till sammanlagt 248 företag som arbetar systematiskt med hållbarhet i olika perspektiv.

Även Fairtrade var ett hett spår på Ambiente. Konceptet växer och i Indien, Nederländerna och Kenya produceras mest fairtrade i världen. Organisationen har i dag 400 medlemmar i 76 länder. Nya certifieringar är på gång med fokus på affärsmodeller.

Socialt företagande är ett ämne för Made 51 som visade sina hantverksprodukter i en egen monter i Gallerian. Made 51 är ett UNHCR-projekt där lokala företag driver verksamhet i flyktingläger med flyktingar som arbetstagare. Projektet har spridit sig till 11 länder och fler är på gång.

– Många är kvinnor och istället för att de ska sitta overksamma i lägret så tar vi tillvara på deras utsökta hantverkskunnande. Samtidigt lär de sig ett yrke, tjänar pengar och uppmuntras till att bli entreprenörer, förklarade Kara Hook som ansvarar för ett projekt i norra Tanzania med flyktingar från Burundi.

Tre trender på Ambiente 2019

  • Smakfullt och tidlöst. Hantverksskicklighet som skapar en sofistikerad atmosfär med utvalda, unika föremål och detaljer.
    Material: Hårda träslag, läder bouclé, sammet, velour, porslin, färgat glas.
  • Lugnt och avslappnat. Enkla och stilrena produkter, nära naturen, mjuka färger och respekt för originalmaterialet. Återvinning är viktigt.
    Material: Ull, silke, hampa, trä, sten, lera och keramik.
  • Glädje och självförverkligande. Glad och färgstark trend med vågade färgkombinationer och slumpmässig charm.
    Material: Blandat, excentriska mönsterkombinationer.
Mer om: Ambiente | mässa | trender
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Keskos resultat enligt planen

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Lindt trotsar mättad marknad

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Nätapoteket går som tåget

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Nyhetsbrev

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Arkiv

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.137