23948sdkhjf

Årets trender: Hållbart, stilrent och blickar mot öster

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Retailexpot Ambiente 2019 i Frankfurt, Tyskland, återspeglade omsorgen för hållbarhet och en viss avmattning i konjunkturen. Grönt, stilrent och globala utblickar österut präglade årets välbesökta mässa.

Läs också: Mässnytt från Ambiente: Digitalt skapar köpsug

Med drygt 130 000 besökare och 4 500 utställare var Ambiente i februari lika febril och engagerande som någonsin tidigare. Med årets färgstarka samarbetspartner Ambiente India fanns en ambition att blicka österut även om det indiska inslaget inte märktes så mycket på själva mässan.

Genomgående hade många utställare satsat på renskalat och stilrent som höll jämna steg med intresset för eko och hållbarhet. Årets etiska stilguide hade utökats till sammanlagt 248 företag som arbetar systematiskt med hållbarhet i olika perspektiv.

Även Fairtrade var ett hett spår på Ambiente. Konceptet växer och i Indien, Nederländerna och Kenya produceras mest fairtrade i världen. Organisationen har i dag 400 medlemmar i 76 länder. Nya certifieringar är på gång med fokus på affärsmodeller.

Socialt företagande är ett ämne för Made 51 som visade sina hantverksprodukter i en egen monter i Gallerian. Made 51 är ett UNHCR-projekt där lokala företag driver verksamhet i flyktingläger med flyktingar som arbetstagare. Projektet har spridit sig till 11 länder och fler är på gång.

– Många är kvinnor och istället för att de ska sitta overksamma i lägret så tar vi tillvara på deras utsökta hantverkskunnande. Samtidigt lär de sig ett yrke, tjänar pengar och uppmuntras till att bli entreprenörer, förklarade Kara Hook som ansvarar för ett projekt i norra Tanzania med flyktingar från Burundi.

Tre trender på Ambiente 2019

  • Smakfullt och tidlöst. Hantverksskicklighet som skapar en sofistikerad atmosfär med utvalda, unika föremål och detaljer.
    Material: Hårda träslag, läder bouclé, sammet, velour, porslin, färgat glas.
  • Lugnt och avslappnat. Enkla och stilrena produkter, nära naturen, mjuka färger och respekt för originalmaterialet. Återvinning är viktigt.
    Material: Ull, silke, hampa, trä, sten, lera och keramik.
  • Glädje och självförverkligande. Glad och färgstark trend med vågade färgkombinationer och slumpmässig charm.
    Material: Blandat, excentriska mönsterkombinationer.
Mer om: Ambiente | mässa | trender
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här byter Elgiganten läge

Årets franchisekedja korad

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Nyhetsbrev

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Arkiv

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188