23948sdkhjf

Årets trender: Hållbart, stilrent och blickar mot öster

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Retailexpot Ambiente 2019 i Frankfurt, Tyskland, återspeglade omsorgen för hållbarhet och en viss avmattning i konjunkturen. Grönt, stilrent och globala utblickar österut präglade årets välbesökta mässa.

Läs också: Mässnytt från Ambiente: Digitalt skapar köpsug

Med drygt 130 000 besökare och 4 500 utställare var Ambiente i februari lika febril och engagerande som någonsin tidigare. Med årets färgstarka samarbetspartner Ambiente India fanns en ambition att blicka österut även om det indiska inslaget inte märktes så mycket på själva mässan.

Genomgående hade många utställare satsat på renskalat och stilrent som höll jämna steg med intresset för eko och hållbarhet. Årets etiska stilguide hade utökats till sammanlagt 248 företag som arbetar systematiskt med hållbarhet i olika perspektiv.

Även Fairtrade var ett hett spår på Ambiente. Konceptet växer och i Indien, Nederländerna och Kenya produceras mest fairtrade i världen. Organisationen har i dag 400 medlemmar i 76 länder. Nya certifieringar är på gång med fokus på affärsmodeller.

Socialt företagande är ett ämne för Made 51 som visade sina hantverksprodukter i en egen monter i Gallerian. Made 51 är ett UNHCR-projekt där lokala företag driver verksamhet i flyktingläger med flyktingar som arbetstagare. Projektet har spridit sig till 11 länder och fler är på gång.

– Många är kvinnor och istället för att de ska sitta overksamma i lägret så tar vi tillvara på deras utsökta hantverkskunnande. Samtidigt lär de sig ett yrke, tjänar pengar och uppmuntras till att bli entreprenörer, förklarade Kara Hook som ansvarar för ett projekt i norra Tanzania med flyktingar från Burundi.

Tre trender på Ambiente 2019

  • Smakfullt och tidlöst. Hantverksskicklighet som skapar en sofistikerad atmosfär med utvalda, unika föremål och detaljer.
    Material: Hårda träslag, läder bouclé, sammet, velour, porslin, färgat glas.
  • Lugnt och avslappnat. Enkla och stilrena produkter, nära naturen, mjuka färger och respekt för originalmaterialet. Återvinning är viktigt.
    Material: Ull, silke, hampa, trä, sten, lera och keramik.
  • Glädje och självförverkligande. Glad och färgstark trend med vågade färgkombinationer och slumpmässig charm.
    Material: Blandat, excentriska mönsterkombinationer.
Mer om: Ambiente | mässa | trender
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

20 butiker ska bort i modekedjan

Skönhetskoncept öppnar butik och onlineförsäljning

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Härligt mycket handel i Almedalen

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Nyhetsbrev

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Arkiv

WeSC behöver nytt kapital

50 miljoner kronor till start up

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Kappahl på sommarturné med Newbie

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Till Lyko från finansbranschen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Finansman ökar innehav i skohandlare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.134