23948sdkhjf

Årets trender: Hållbart, stilrent och blickar mot öster

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Retailexpot Ambiente 2019 i Frankfurt, Tyskland, återspeglade omsorgen för hållbarhet och en viss avmattning i konjunkturen. Grönt, stilrent och globala utblickar österut präglade årets välbesökta mässa.

Läs också: Ambientemässan växer i betydelse

Med drygt 130 000 besökare och 4 500 utställare var Ambiente i februari lika febril och engagerande som någonsin tidigare. Med årets färgstarka samarbetspartner Ambiente India fanns en ambition att blicka österut även om det indiska inslaget inte märktes så mycket på själva mässan.

Genomgående hade många utställare satsat på renskalat och stilrent som höll jämna steg med intresset för eko och hållbarhet. Årets etiska stilguide hade utökats till sammanlagt 248 företag som arbetar systematiskt med hållbarhet i olika perspektiv.

Även Fairtrade var ett hett spår på Ambiente. Konceptet växer och i Indien, Nederländerna och Kenya produceras mest fairtrade i världen. Organisationen har i dag 400 medlemmar i 76 länder. Nya certifieringar är på gång med fokus på affärsmodeller.

Socialt företagande är ett ämne för Made 51 som visade sina hantverksprodukter i en egen monter i Gallerian. Made 51 är ett UNHCR-projekt där lokala företag driver verksamhet i flyktingläger med flyktingar som arbetstagare. Projektet har spridit sig till 11 länder och fler är på gång.

– Många är kvinnor och istället för att de ska sitta overksamma i lägret så tar vi tillvara på deras utsökta hantverkskunnande. Samtidigt lär de sig ett yrke, tjänar pengar och uppmuntras till att bli entreprenörer, förklarade Kara Hook som ansvarar för ett projekt i norra Tanzania med flyktingar från Burundi.

Tre trender på Ambiente 2019

  • Smakfullt och tidlöst. Hantverksskicklighet som skapar en sofistikerad atmosfär med utvalda, unika föremål och detaljer.
    Material: Hårda träslag, läder bouclé, sammet, velour, porslin, färgat glas.
  • Lugnt och avslappnat. Enkla och stilrena produkter, nära naturen, mjuka färger och respekt för originalmaterialet. Återvinning är viktigt.
    Material: Ull, silke, hampa, trä, sten, lera och keramik.
  • Glädje och självförverkligande. Glad och färgstark trend med vågade färgkombinationer och slumpmässig charm.
    Material: Blandat, excentriska mönsterkombinationer.
Mer om: Ambiente | mässa | trender
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Japansk kedja till Gallerian

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Nyhetsbrev

Textilbolag i konkurs

Arkiv

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Kedjorna som är bäst på mersälj

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

1

Leksaksjätte tappar kedjeledare

Kedjeledaren för Lekextra, Ringo och Kozmos lämnar posten.

Kökstillverkare öppnar nytt

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.148