23948sdkhjf

Årets trender: Hållbart, stilrent och blickar mot öster

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Retailexpot Ambiente 2019 i Frankfurt, Tyskland, återspeglade omsorgen för hållbarhet och en viss avmattning i konjunkturen. Grönt, stilrent och globala utblickar österut präglade årets välbesökta mässa.

Läs också: Mässnytt från Ambiente: Digitalt skapar köpsug

Med drygt 130 000 besökare och 4 500 utställare var Ambiente i februari lika febril och engagerande som någonsin tidigare. Med årets färgstarka samarbetspartner Ambiente India fanns en ambition att blicka österut även om det indiska inslaget inte märktes så mycket på själva mässan.

Genomgående hade många utställare satsat på renskalat och stilrent som höll jämna steg med intresset för eko och hållbarhet. Årets etiska stilguide hade utökats till sammanlagt 248 företag som arbetar systematiskt med hållbarhet i olika perspektiv.

Även Fairtrade var ett hett spår på Ambiente. Konceptet växer och i Indien, Nederländerna och Kenya produceras mest fairtrade i världen. Organisationen har i dag 400 medlemmar i 76 länder. Nya certifieringar är på gång med fokus på affärsmodeller.

Socialt företagande är ett ämne för Made 51 som visade sina hantverksprodukter i en egen monter i Gallerian. Made 51 är ett UNHCR-projekt där lokala företag driver verksamhet i flyktingläger med flyktingar som arbetstagare. Projektet har spridit sig till 11 länder och fler är på gång.

– Många är kvinnor och istället för att de ska sitta overksamma i lägret så tar vi tillvara på deras utsökta hantverkskunnande. Samtidigt lär de sig ett yrke, tjänar pengar och uppmuntras till att bli entreprenörer, förklarade Kara Hook som ansvarar för ett projekt i norra Tanzania med flyktingar från Burundi.

Tre trender på Ambiente 2019

  • Smakfullt och tidlöst. Hantverksskicklighet som skapar en sofistikerad atmosfär med utvalda, unika föremål och detaljer.
    Material: Hårda träslag, läder bouclé, sammet, velour, porslin, färgat glas.
  • Lugnt och avslappnat. Enkla och stilrena produkter, nära naturen, mjuka färger och respekt för originalmaterialet. Återvinning är viktigt.
    Material: Ull, silke, hampa, trä, sten, lera och keramik.
  • Glädje och självförverkligande. Glad och färgstark trend med vågade färgkombinationer och slumpmässig charm.
    Material: Blandat, excentriska mönsterkombinationer.
Mer om: Ambiente | mässa | trender
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Nyhetsbrev

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Arkiv

Åhléns nyinviger i Falun

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Kinnevik säljer i Zalando

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Kungsängen testar också pop up-koncept

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.194