23948sdkhjf

Så sålde Clas Ohlson

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Sänker marginalprognos för helåret 2018/2019.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med 5 procent under februari. I lokala valutor ökade försäljningen med 2 procent. Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta var oförändrad under perioden. Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 47 procent under månaden.

Jämfört med samma månad föregående år har 13 butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista februari till 238 stycken. I Sverige steg försäljningen med 6 procent. I lokal valuta var försäljningen i Norge oförändrad, i Finland var den ner 2 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 2 procent.

Clas Ohlsons underliggande rörelseresultat under det tredje kvartalet, november till januari, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 uppgick till 363 miljoner kronor. Analytiker hade i snitt räknat med ett underliggande rörelseresultat på 340 miljoner kronor, enligt Bloomberg News sammanställning. Bruttomarginalen blev 40,4 procent, mot 40,8 procent motsvarande kvartal året innan. Resultatet före skatt blev 104 miljoner kronor (349). Avveckling av butiksnätet i Storbritannien och Tyskland belastade resultatet med engångskostnad om 210 miljoner kronor.

Bolagets tillväxt i det tredje kvartalet nådde inte interna mål. Lönsamheten har därför påverkats och Clas Ohlson sänker sin prognos för rörelsemarginalen helåret 2018/2019 till cirka 3 procent, exklusive kostnad för avveckling av butiksnätet i Storbritannien och Tyskland. Det framgår av rapporten. Tidigare bedömning var en rörelsemarginal 2018/2019 på 4-6 procent, exklusive kostnaderna för Storbritannien och Tyskland.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

Barneys överväger konkurs

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.147