23948sdkhjf

Hemligheten bakom Ikeas butiksskyltning

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

”Livsviktigt att vara anpassningsbar.”

När Ikea skyltar om lämnas inget åt slumpen. Butiksskyltningen i samtliga varuhus runt om i världen har ett gemensamt mål; kunden med liten plånbok och stora drömmar ska aldrig behöva lämna varuhuset otillfredsställd.

Läs också: Amazon, Walmart och Ikea stäms över glödlampor

Att lyssna på Christian Donner, retail design lab leader, Ikea, känns nästan lite religiöst. På samma sätt som när Ikea etablerar varuhus på nya marknader bygger även exponeringen i butik på noggranna analyser av kundsegment och trender.

Koncernens senaste stora satsning i Hyderabad, Indien, föregicks av långa, förberedande studier i samarbete med analytiker och partners. Invigningen den 9 augusti ifjol drog 40 000 besökare.

– I grunden handlar det om att verkligen lära känna kunden och förstå deras behov. Inför etableringen i Indien gjorde vi bland annat hundratals hembesök, säger Christian Donner och förklarar att i Indien, med trångboddhet och små boytor, är efterfrågan på framförallt enkla och prisvärda förvaringslösningar stor.

Att exponera produkter i butik är en konst och Ikeakonceptets nyckelord är ”enkelhet”. Svenska uttryckssätt som avslöjar möbeljättens bakgrund ska vara påtagliga i alla butiker världen över. Ambitionen är att visa hela produktsortimentet i ett levande sammanhang som inspirerar. Budskapet som exponeringarna ska leverera är ”så här blir ditt liv hemma bättre”.

Läs också: Ikea utser ny designchef

– Vi signalerar att vi ligger i framkant och är prisvärda, relevanta och inspirerande även för människor med begränsade resurser. Alla kunder har olika behov. Våra produkter ska göra skillnad för alla målgrupper.

Den skandinaviska trenden i butikskyltningen bygger på enkelhet, genomtänkt belysning, ljusa träslag samt både primär- och trendfärger. Eko och hållbarhet är fortfarande viktigt och inför våren och sommaren kommer kunden att få se mer av ”livet utanför de fyra väggarna” på ett personifierat plan. I olika stillandskap får besökaren ta del av erbjudanden för soldyrkaren, de som gillar att umgås, picknickfantasten och så vidare.

– Beroende på hur sommaren blir kommer exponeringarna att variera. Det är livsviktigt att vara anpassningsbar. Många små, ständiga förändringar är viktiga och behöver inte kosta så mycket. Att handla ska aldrig vara slentrian, säger Christian Donner.

De digitala verktygen i Ikea är i stor grad förbehållet webben. Digitala hjälpmedel håller dock på att testas i olika projekt och länder. I nuläget är prio ett att planera för mer citynära butiker samt pop up-butiker i samband med olika kampanjer.

– Just nu fokuserar vi på att göra butikerna till fysiska mötesplatser med verkliga upplevelser, verklig expertkompetens, verkliga människor, verkliga aktiviteter, verkliga miljöer och knyta starka band med lokalsamhällena, säger Christian Donner.

Mer om: Ikea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Team Sportia ut – Systembolaget in

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

H&M-butik i ny stass

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Nyhetsbrev

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Arkiv

Nelly söker ny logistiklösning

Elon och Hemmy gör slut

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Kronans Apotek – nu även på NK

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Icas resultat bättre än väntat

Stenbeck går in i Caliroots

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

Inredningsföretag med ny ägare

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.16