23948sdkhjf

Hemligheten bakom Ikeas butiksskyltning

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

”Livsviktigt att vara anpassningsbar.”

När Ikea skyltar om lämnas inget åt slumpen. Butiksskyltningen i samtliga varuhus runt om i världen har ett gemensamt mål; kunden med liten plånbok och stora drömmar ska aldrig behöva lämna varuhuset otillfredsställd.

Läs också: Ikea satsar på batteriföretag

Att lyssna på Christian Donner, retail design lab leader, Ikea, känns nästan lite religiöst. På samma sätt som när Ikea etablerar varuhus på nya marknader bygger även exponeringen i butik på noggranna analyser av kundsegment och trender.

Koncernens senaste stora satsning i Hyderabad, Indien, föregicks av långa, förberedande studier i samarbete med analytiker och partners. Invigningen den 9 augusti ifjol drog 40 000 besökare.

– I grunden handlar det om att verkligen lära känna kunden och förstå deras behov. Inför etableringen i Indien gjorde vi bland annat hundratals hembesök, säger Christian Donner och förklarar att i Indien, med trångboddhet och små boytor, är efterfrågan på framförallt enkla och prisvärda förvaringslösningar stor.

Att exponera produkter i butik är en konst och Ikeakonceptets nyckelord är ”enkelhet”. Svenska uttryckssätt som avslöjar möbeljättens bakgrund ska vara påtagliga i alla butiker världen över. Ambitionen är att visa hela produktsortimentet i ett levande sammanhang som inspirerar. Budskapet som exponeringarna ska leverera är ”så här blir ditt liv hemma bättre”.

Läs också: Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

– Vi signalerar att vi ligger i framkant och är prisvärda, relevanta och inspirerande även för människor med begränsade resurser. Alla kunder har olika behov. Våra produkter ska göra skillnad för alla målgrupper.

Den skandinaviska trenden i butikskyltningen bygger på enkelhet, genomtänkt belysning, ljusa träslag samt både primär- och trendfärger. Eko och hållbarhet är fortfarande viktigt och inför våren och sommaren kommer kunden att få se mer av ”livet utanför de fyra väggarna” på ett personifierat plan. I olika stillandskap får besökaren ta del av erbjudanden för soldyrkaren, de som gillar att umgås, picknickfantasten och så vidare.

– Beroende på hur sommaren blir kommer exponeringarna att variera. Det är livsviktigt att vara anpassningsbar. Många små, ständiga förändringar är viktiga och behöver inte kosta så mycket. Att handla ska aldrig vara slentrian, säger Christian Donner.

De digitala verktygen i Ikea är i stor grad förbehållet webben. Digitala hjälpmedel håller dock på att testas i olika projekt och länder. I nuläget är prio ett att planera för mer citynära butiker samt pop up-butiker i samband med olika kampanjer.

– Just nu fokuserar vi på att göra butikerna till fysiska mötesplatser med verkliga upplevelser, verklig expertkompetens, verkliga människor, verkliga aktiviteter, verkliga miljöer och knyta starka band med lokalsamhällena, säger Christian Donner.

Mer om: Ikea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Femte butiken för Hemcompaniet

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nyhetsbrev

Heminredningsmärke i konkurs

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

176 miljoner till MQ

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136