23948sdkhjf

Hemligheten bakom Ikeas butiksskyltning

”Livsviktigt att vara anpassningsbar.”

När Ikea skyltar om lämnas inget åt slumpen. Butiksskyltningen i samtliga varuhus runt om i världen har ett gemensamt mål; kunden med liten plånbok och stora drömmar ska aldrig behöva lämna varuhuset otillfredsställd.

Att lyssna på Christian Donner, retail design lab leader, Ikea, känns nästan lite religiöst. På samma sätt som när Ikea etablerar varuhus på nya marknader bygger även exponeringen i butik på noggranna analyser av kundsegment och trender.

Koncernens senaste stora satsning i Hyderabad, Indien, föregicks av långa, förberedande studier i samarbete med analytiker och partners. Invigningen den 9 augusti ifjol drog 40 000 besökare.

– I grunden handlar det om att verkligen lära känna kunden och förstå deras behov. Inför etableringen i Indien gjorde vi bland annat hundratals hembesök, säger Christian Donner och förklarar att i Indien, med trångboddhet och små boytor, är efterfrågan på framförallt enkla och prisvärda förvaringslösningar stor.

Att exponera produkter i butik är en konst och Ikeakonceptets nyckelord är ”enkelhet”. Svenska uttryckssätt som avslöjar möbeljättens bakgrund ska vara påtagliga i alla butiker världen över. Ambitionen är att visa hela produktsortimentet i ett levande sammanhang som inspirerar. Budskapet som exponeringarna ska leverera är ”så här blir ditt liv hemma bättre”.

– Vi signalerar att vi ligger i framkant och är prisvärda, relevanta och inspirerande även för människor med begränsade resurser. Alla kunder har olika behov. Våra produkter ska göra skillnad för alla målgrupper.

Den skandinaviska trenden i butikskyltningen bygger på enkelhet, genomtänkt belysning, ljusa träslag samt både primär- och trendfärger. Eko och hållbarhet är fortfarande viktigt och inför våren och sommaren kommer kunden att få se mer av ”livet utanför de fyra väggarna” på ett personifierat plan. I olika stillandskap får besökaren ta del av erbjudanden för soldyrkaren, de som gillar att umgås, picknickfantasten och så vidare.

– Beroende på hur sommaren blir kommer exponeringarna att variera. Det är livsviktigt att vara anpassningsbar. Många små, ständiga förändringar är viktiga och behöver inte kosta så mycket. Att handla ska aldrig vara slentrian, säger Christian Donner.

De digitala verktygen i Ikea är i stor grad förbehållet webben. Digitala hjälpmedel håller dock på att testas i olika projekt och länder. I nuläget är prio ett att planera för mer citynära butiker samt pop up-butiker i samband med olika kampanjer.

– Just nu fokuserar vi på att göra butikerna till fysiska mötesplatser med verkliga upplevelser, verklig expertkompetens, verkliga människor, verkliga aktiviteter, verkliga miljöer och knyta starka band med lokalsamhällena, säger Christian Donner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125