23948sdkhjf

Hemligheten bakom Ikeas butiksskyltning

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

”Livsviktigt att vara anpassningsbar.”

När Ikea skyltar om lämnas inget åt slumpen. Butiksskyltningen i samtliga varuhus runt om i världen har ett gemensamt mål; kunden med liten plånbok och stora drömmar ska aldrig behöva lämna varuhuset otillfredsställd.

Läs också: Möbeljättens nya giv

Att lyssna på Christian Donner, retail design lab leader, Ikea, känns nästan lite religiöst. På samma sätt som när Ikea etablerar varuhus på nya marknader bygger även exponeringen i butik på noggranna analyser av kundsegment och trender.

Koncernens senaste stora satsning i Hyderabad, Indien, föregicks av långa, förberedande studier i samarbete med analytiker och partners. Invigningen den 9 augusti ifjol drog 40 000 besökare.

– I grunden handlar det om att verkligen lära känna kunden och förstå deras behov. Inför etableringen i Indien gjorde vi bland annat hundratals hembesök, säger Christian Donner och förklarar att i Indien, med trångboddhet och små boytor, är efterfrågan på framförallt enkla och prisvärda förvaringslösningar stor.

Att exponera produkter i butik är en konst och Ikeakonceptets nyckelord är ”enkelhet”. Svenska uttryckssätt som avslöjar möbeljättens bakgrund ska vara påtagliga i alla butiker världen över. Ambitionen är att visa hela produktsortimentet i ett levande sammanhang som inspirerar. Budskapet som exponeringarna ska leverera är ”så här blir ditt liv hemma bättre”.

Läs också: Ikea i jättesatsning i öster

– Vi signalerar att vi ligger i framkant och är prisvärda, relevanta och inspirerande även för människor med begränsade resurser. Alla kunder har olika behov. Våra produkter ska göra skillnad för alla målgrupper.

Den skandinaviska trenden i butikskyltningen bygger på enkelhet, genomtänkt belysning, ljusa träslag samt både primär- och trendfärger. Eko och hållbarhet är fortfarande viktigt och inför våren och sommaren kommer kunden att få se mer av ”livet utanför de fyra väggarna” på ett personifierat plan. I olika stillandskap får besökaren ta del av erbjudanden för soldyrkaren, de som gillar att umgås, picknickfantasten och så vidare.

– Beroende på hur sommaren blir kommer exponeringarna att variera. Det är livsviktigt att vara anpassningsbar. Många små, ständiga förändringar är viktiga och behöver inte kosta så mycket. Att handla ska aldrig vara slentrian, säger Christian Donner.

De digitala verktygen i Ikea är i stor grad förbehållet webben. Digitala hjälpmedel håller dock på att testas i olika projekt och länder. I nuläget är prio ett att planera för mer citynära butiker samt pop up-butiker i samband med olika kampanjer.

– Just nu fokuserar vi på att göra butikerna till fysiska mötesplatser med verkliga upplevelser, verklig expertkompetens, verkliga människor, verkliga aktiviteter, verkliga miljöer och knyta starka band med lokalsamhällena, säger Christian Donner.

Mer om: Ikea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129