23948sdkhjf

Blekt kvartal för MQ – fortsätter rasa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernen fortsätter tappa i försäljning och resultat.

Andra kvaratlet blev trögt för MQ-koncernen  som enligt rapporten för perioden drabbades negativt av "lägre intresset för vinterrean" och även av engångskostnader för det strukturella åtgärdsprogrammet samt nedskrivning av immateriella tillgångar.

Läs också: Säljer i MQ

"Det har fortsatt varit en avvaktande marknad präglad av hög kampanjintensitet. Den jämförbara försäljningen för kläder i Sverige (HUI) minskade under kvartalet och vår utveckling var än svagare", skriver koncernen, med vd Ingvar Larsson i spetsen, i kvartalsrapporten.

Modekoncernen MQ:s nettoomsättning uppgick till 424 miljoner kronor (448) vilket var en minskning med 5,4 procent. 

Rörelseresultatet sjönk och uppgick till -528 miljoner kronor, inklusive engångspost avseende nedskrivning av immateriella tillgångar om -500 miljoner kronor (-4), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -124,7 procent. Periodens resultat exklusive nedskrivning av immateriella tillgångar uppgick till -22 miljoner kronor (-3).

Den jämförbara försäljningen minskade med 5 procent. Bruttomarginalen uppgick till 49,6 procent (50,6).

Läs också: MQ byter namn till Marqet

Koncernen tappar försäljning hos både Joy och MQ.

Joys omsättning under andra kvartalet minskade med 6,0 procent och uppgick till 53 miljoner kronor (56) med ett rörelseresultat om -22miljoner kronor (-14). Försäljningen i Joys jämförbara butiker minskade under andra kvartalet med 3,5 procent

MQ:s omsättning under samma period minskade med 5,4 procent och landade på 371 miljoner kronor(392) med ett rörelseresultat om - 6 miljoner kronor (10).

Försäljningen i MQ-kedjans jämförbara butiker minskade under andra kvartalet med 5,2 procent.

Under kvartalet lanserades ett strukturellt åtgärdsprogram och därtill har en ny försäljningschef, Katarina Blomqvist, och marknadschef, Mikael Kruse, klivit på.

Under kvartalet stängde tre butiker för Joy och två för MQ. Butiken i Igor Västerås har utökats med cirka100 kvadratmeter. Som tidigare kommunicerats ska totalt 13 butiker stängas, varav 10 Joy-butiker stängs under innevarande räkenskapsår.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Nyhetsbrev

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Arkiv

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.127