23948sdkhjf

Blekt kvartal för MQ – fortsätter rasa

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernen fortsätter tappa i försäljning och resultat.

Andra kvaratlet blev trögt för MQ-koncernen  som enligt rapporten för perioden drabbades negativt av "lägre intresset för vinterrean" och även av engångskostnader för det strukturella åtgärdsprogrammet samt nedskrivning av immateriella tillgångar.

Läs också: Då väntas Joy stänga butiker

"Det har fortsatt varit en avvaktande marknad präglad av hög kampanjintensitet. Den jämförbara försäljningen för kläder i Sverige (HUI) minskade under kvartalet och vår utveckling var än svagare", skriver koncernen, med vd Ingvar Larsson i spetsen, i kvartalsrapporten.

Modekoncernen MQ:s nettoomsättning uppgick till 424 miljoner kronor (448) vilket var en minskning med 5,4 procent. 

Rörelseresultatet sjönk och uppgick till -528 miljoner kronor, inklusive engångspost avseende nedskrivning av immateriella tillgångar om -500 miljoner kronor (-4), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -124,7 procent. Periodens resultat exklusive nedskrivning av immateriella tillgångar uppgick till -22 miljoner kronor (-3).

Den jämförbara försäljningen minskade med 5 procent. Bruttomarginalen uppgick till 49,6 procent (50,6).

Läs också: 13 butiker för Joy stängs – huvudkontor läggs ned

Koncernen tappar försäljning hos både Joy och MQ.

Joys omsättning under andra kvartalet minskade med 6,0 procent och uppgick till 53 miljoner kronor (56) med ett rörelseresultat om -22miljoner kronor (-14). Försäljningen i Joys jämförbara butiker minskade under andra kvartalet med 3,5 procent

MQ:s omsättning under samma period minskade med 5,4 procent och landade på 371 miljoner kronor(392) med ett rörelseresultat om - 6 miljoner kronor (10).

Försäljningen i MQ-kedjans jämförbara butiker minskade under andra kvartalet med 5,2 procent.

Under kvartalet lanserades ett strukturellt åtgärdsprogram och därtill har en ny försäljningschef, Katarina Blomqvist, och marknadschef, Mikael Kruse, klivit på.

Under kvartalet stängde tre butiker för Joy och två för MQ. Butiken i Igor Västerås har utökats med cirka100 kvadratmeter. Som tidigare kommunicerats ska totalt 13 butiker stängas, varav 10 Joy-butiker stängs under innevarande räkenskapsår.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Lindt trotsar mättad marknad

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Nyhetsbrev

Sportamore växer – men ökar förlusten

Arkiv

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.136