23948sdkhjf

Näthandlare tror på framtiden

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Efter två fattiga månader ser handeln nu positivt på framtiden, det framgår av den senaste handelsbarometern som tagits fram av Svensk Handel. Mest ökade tron för e-handlarna som tror på en stark framtida försäljning. Deras tro på ökad försäljning ökade med 1,6 procent i jämförelse med föregående månad, medan butikernas tro ökade med hälften, alltså 0,8 procent.

– Handlarna har lämnat två av årets svagaste försäljningsmånader bakom sig och blickar fram emot vårförsäljningen. Även handlarna längtar efter skönt vårväder eftersom det sätter fart på försäljningen i många butiker, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i en kommentar.

Dagligvaruhandelns tro ökade med 0,3 procent i jämförelse med sällanköpshandeln som ökade med 1,3 procent men då låg sällanköpshandeln en bra bit under de totala tilltron till att börja med, dagligvaruhandeln ligger nämligen på index 98,3 och sällanköpshandeln på 90,1 där neutral nivå är 100. E-handeln ligger nu på index 108,9.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Team Sportia-butik i konkurs

”Ju större företag, desto mindre vill de framstå”

Blinks vd Tomas Conradi om vad som krävs av framtidens butiker.

På nytt jobb
Färgstark ny vd i Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Nyhetsbrev

Hushållen drar ner på byggvaror

Arkiv

Leksakskedjans konkurs blev Mios chans – öppnar i efterlängtat läge

Japansk detaljhandelskedja till Sverige

Usupso med över 1 000 butiker världen över har öppnat i Triangeln.

Blekt kvartal för MQ – fortsätter rasa

NK-kvarter kan byggas ut och om

Näthandlare tror på framtiden

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Nytt samarbete för kameraövervakning

Tillfälligt för inredningsaktör

Ikeas testkoncept läggs ned

Santa Maria startar egen kryddmarknad

Willys välkomnas till Gallerian Strömstad

Hemligheten bakom Ikeas butiksskyltning

”Livsviktigt att vara anpassningsbar.”

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Norrmän rasar över gränshandeln

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

På tapeten för H&M

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

Så gick det för Ica-handlaren i Melodifestivalen

Apoteket storsatsar på gränshandel

På nytt jobb
Går från kvarn till Krav

XXL rekryterar två – ny Sverigechef på plats

På nytt jobb
KTH-professor föreslås till H&M

Etablerar en butik i månaden

Kosttillskott för miljarder

På nytt jobb
Går till Nordicfeel och Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124