23948sdkhjf

Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Smarta, digitala tekniska lösningar i butik utvecklas snabbt och många butiker kommunicerar via digitala skärmar. Snart flyttar även reklamen på sociala medier in i den fysiska butiksmiljön. Kommunikationen triggas av kunden själv.

Tim Hallberg, försäljningschef på Dmd Sweden i Borås, förklarar att intresset för professionell skärmteknik ökar markant och ersätter de traditionella pappersskyltarna.

– Det har blivit allt vanligare att placera skärmar på strategiska platser i butiken för att skapa uppmärksamhet. Vi jobbar idag med flera skärmtekniker och med displayer som kan placeras separat eller i grupp, så kallad videowall och highbright-skärmar.

– Videowall innebär att man sätter samman flera skärmar för att skapa en större yta. Highbright-skärmarna är ett måste för skyltfönster där kunden vill att budskapet ska synas även i dagsljus. I anslutning till en server kan de rulla på dygnet runt utan avbrott och budskapet kan förändras lika snabbt och enkelt på en som på flera enheter samtidigt, säger Tim Hallberg.

Stor på skärmmarknaden är teknikjätten Samsung. Leverantören erbjuder en rad hård- och mjukvarulösningar som säljs via partners och återförsäljare som Dmd. Jimmy Berthag, medgrundare och chief design officer på partnerföretaget Wavebreaker Systems, framhåller att Samsungs smarta plattform Magicinfo är det senaste exemplet på mjukvara som skapar information, styr och övervakar alla butikens skärmar i nätverket på ett intuitivt sätt.

Lösningen är fullt integrerad i skärmen och kan fjärrstyras via nätet från laptop eller mobil. I Magicinfo-servern kan användaren också publicera och schemalägga innehållet med en enkel drag-and-drop-funktion.

Version 7, som släpps inom kort, innehåller flera lösningar för dynamiskt riktade budskap baserade på så kallat ”rule-based content med multi-rules”. Det vill säga, det som visas kan bero både på vädret, antal kunder eller på försäljningen, till exempel solglasögon eller paraplyer.

– Teknik som kopplar samman telefonen och butiksskärmen är också på ingång. Det är ungefär samma grundprincip som på nätet – produkter som man googlat på dyker upp som erbjudanden i facebookflöden och på instagram. Det är fullt möjligt att den tekniken kan implementeras även på skärmar i butiken, säger Tim Hallberg och Jimmy Berthag.

Artikeln är en del av vårt tema om TEKNIK.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062