23948sdkhjf

Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Smarta, digitala tekniska lösningar i butik utvecklas snabbt och många butiker kommunicerar via digitala skärmar. Snart flyttar även reklamen på sociala medier in i den fysiska butiksmiljön. Kommunikationen triggas av kunden själv.

Tim Hallberg, försäljningschef på Dmd Sweden i Borås, förklarar att intresset för professionell skärmteknik ökar markant och ersätter de traditionella pappersskyltarna.

– Det har blivit allt vanligare att placera skärmar på strategiska platser i butiken för att skapa uppmärksamhet. Vi jobbar idag med flera skärmtekniker och med displayer som kan placeras separat eller i grupp, så kallad videowall och highbright-skärmar.

– Videowall innebär att man sätter samman flera skärmar för att skapa en större yta. Highbright-skärmarna är ett måste för skyltfönster där kunden vill att budskapet ska synas även i dagsljus. I anslutning till en server kan de rulla på dygnet runt utan avbrott och budskapet kan förändras lika snabbt och enkelt på en som på flera enheter samtidigt, säger Tim Hallberg.

Stor på skärmmarknaden är teknikjätten Samsung. Leverantören erbjuder en rad hård- och mjukvarulösningar som säljs via partners och återförsäljare som Dmd. Jimmy Berthag, medgrundare och chief design officer på partnerföretaget Wavebreaker Systems, framhåller att Samsungs smarta plattform Magicinfo är det senaste exemplet på mjukvara som skapar information, styr och övervakar alla butikens skärmar i nätverket på ett intuitivt sätt.

Lösningen är fullt integrerad i skärmen och kan fjärrstyras via nätet från laptop eller mobil. I Magicinfo-servern kan användaren också publicera och schemalägga innehållet med en enkel drag-and-drop-funktion.

Version 7, som släpps inom kort, innehåller flera lösningar för dynamiskt riktade budskap baserade på så kallat ”rule-based content med multi-rules”. Det vill säga, det som visas kan bero både på vädret, antal kunder eller på försäljningen, till exempel solglasögon eller paraplyer.

– Teknik som kopplar samman telefonen och butiksskärmen är också på ingång. Det är ungefär samma grundprincip som på nätet – produkter som man googlat på dyker upp som erbjudanden i facebookflöden och på instagram. Det är fullt möjligt att den tekniken kan implementeras även på skärmar i butiken, säger Tim Hallberg och Jimmy Berthag.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Nyhetsbrev

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Arkiv

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Här slår Stadium igen butiken

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.125