23948sdkhjf

Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Smarta, digitala tekniska lösningar i butik utvecklas snabbt och många butiker kommunicerar via digitala skärmar. Snart flyttar även reklamen på sociala medier in i den fysiska butiksmiljön. Kommunikationen triggas av kunden själv.

Tim Hallberg, försäljningschef på Dmd Sweden i Borås, förklarar att intresset för professionell skärmteknik ökar markant och ersätter de traditionella pappersskyltarna.

– Det har blivit allt vanligare att placera skärmar på strategiska platser i butiken för att skapa uppmärksamhet. Vi jobbar idag med flera skärmtekniker och med displayer som kan placeras separat eller i grupp, så kallad videowall och highbright-skärmar.

– Videowall innebär att man sätter samman flera skärmar för att skapa en större yta. Highbright-skärmarna är ett måste för skyltfönster där kunden vill att budskapet ska synas även i dagsljus. I anslutning till en server kan de rulla på dygnet runt utan avbrott och budskapet kan förändras lika snabbt och enkelt på en som på flera enheter samtidigt, säger Tim Hallberg.

Stor på skärmmarknaden är teknikjätten Samsung. Leverantören erbjuder en rad hård- och mjukvarulösningar som säljs via partners och återförsäljare som Dmd. Jimmy Berthag, medgrundare och chief design officer på partnerföretaget Wavebreaker Systems, framhåller att Samsungs smarta plattform Magicinfo är det senaste exemplet på mjukvara som skapar information, styr och övervakar alla butikens skärmar i nätverket på ett intuitivt sätt.

Lösningen är fullt integrerad i skärmen och kan fjärrstyras via nätet från laptop eller mobil. I Magicinfo-servern kan användaren också publicera och schemalägga innehållet med en enkel drag-and-drop-funktion.

Version 7, som släpps inom kort, innehåller flera lösningar för dynamiskt riktade budskap baserade på så kallat ”rule-based content med multi-rules”. Det vill säga, det som visas kan bero både på vädret, antal kunder eller på försäljningen, till exempel solglasögon eller paraplyer.

– Teknik som kopplar samman telefonen och butiksskärmen är också på ingång. Det är ungefär samma grundprincip som på nätet – produkter som man googlat på dyker upp som erbjudanden i facebookflöden och på instagram. Det är fullt möjligt att den tekniken kan implementeras även på skärmar i butiken, säger Tim Hallberg och Jimmy Berthag.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny driftschef hos Löplabbet

Butik för Linum

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Gillblads i konkurs

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Nyhetsbrev

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Arkiv

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Woody öppnar på Svenska Mässan

Världens största Ikeavaruhus försenat

Bygghemma förvärvar onlineaktör

VRG förlänger rekonstruktion

E-handelsraket flyttar lagret

Bring bygger ut sin paketutlämning

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Här öppnar Decathlon

Footway vill köpa Sportamore – budet värt 430 miljoner

Ambitionen skapa ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

1

Klart: Här är butikerna som Teknikmagasinet driver vidare

Cervera ökade försäljningen – digitalt och fysiskt

Så sålde Clas Ohlson

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Mathem tar in 500 miljoner – 280 miljoner från AMF

Clas Ohlson går in med ytterligare 27 miljoner kronor och äger nu 8,1 procent.

Företagen med bäst kundservice

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Optimera förvärvar i Arboga 

På nytt jobb
Ny vd för Ikea

Lyko: Positiv start på 2020

Klassiska lampaffär stänger

Vill underlätta driva fysisk retail

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125