23948sdkhjf

Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Smarta, digitala tekniska lösningar i butik utvecklas snabbt och många butiker kommunicerar via digitala skärmar. Snart flyttar även reklamen på sociala medier in i den fysiska butiksmiljön. Kommunikationen triggas av kunden själv.

Tim Hallberg, försäljningschef på Dmd Sweden i Borås, förklarar att intresset för professionell skärmteknik ökar markant och ersätter de traditionella pappersskyltarna.

– Det har blivit allt vanligare att placera skärmar på strategiska platser i butiken för att skapa uppmärksamhet. Vi jobbar idag med flera skärmtekniker och med displayer som kan placeras separat eller i grupp, så kallad videowall och highbright-skärmar.

– Videowall innebär att man sätter samman flera skärmar för att skapa en större yta. Highbright-skärmarna är ett måste för skyltfönster där kunden vill att budskapet ska synas även i dagsljus. I anslutning till en server kan de rulla på dygnet runt utan avbrott och budskapet kan förändras lika snabbt och enkelt på en som på flera enheter samtidigt, säger Tim Hallberg.

Stor på skärmmarknaden är teknikjätten Samsung. Leverantören erbjuder en rad hård- och mjukvarulösningar som säljs via partners och återförsäljare som Dmd. Jimmy Berthag, medgrundare och chief design officer på partnerföretaget Wavebreaker Systems, framhåller att Samsungs smarta plattform Magicinfo är det senaste exemplet på mjukvara som skapar information, styr och övervakar alla butikens skärmar i nätverket på ett intuitivt sätt.

Lösningen är fullt integrerad i skärmen och kan fjärrstyras via nätet från laptop eller mobil. I Magicinfo-servern kan användaren också publicera och schemalägga innehållet med en enkel drag-and-drop-funktion.

Version 7, som släpps inom kort, innehåller flera lösningar för dynamiskt riktade budskap baserade på så kallat ”rule-based content med multi-rules”. Det vill säga, det som visas kan bero både på vädret, antal kunder eller på försäljningen, till exempel solglasögon eller paraplyer.

– Teknik som kopplar samman telefonen och butiksskärmen är också på ingång. Det är ungefär samma grundprincip som på nätet – produkter som man googlat på dyker upp som erbjudanden i facebookflöden och på instagram. Det är fullt möjligt att den tekniken kan implementeras även på skärmar i butiken, säger Tim Hallberg och Jimmy Berthag.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Ikea till Itab

Ny era för Grand Parfymeri

Så ska skönhetsföretaget komma på rätt köl igen.

Ica-handlarens låt blir nytt album

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Fler mindre butiker för Elgiganten

& Other Stories öppnar Varuhuset

Nyhetsbrev

God start för Bygghemma

Arkiv

Påsken sänkte marsförsäljningen

Jula in i finansbranschen

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Fairtrade ökar kraftigt

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Convenience fortsätter växa

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Daniel Wellington ökar utdelningen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Lokalbyte för Esprit

Så mycket ska Sportamore växa

Jula i god form

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189