23948sdkhjf

Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Smarta, digitala tekniska lösningar i butik utvecklas snabbt och många butiker kommunicerar via digitala skärmar. Snart flyttar även reklamen på sociala medier in i den fysiska butiksmiljön. Kommunikationen triggas av kunden själv.

Tim Hallberg, försäljningschef på Dmd Sweden i Borås, förklarar att intresset för professionell skärmteknik ökar markant och ersätter de traditionella pappersskyltarna.

– Det har blivit allt vanligare att placera skärmar på strategiska platser i butiken för att skapa uppmärksamhet. Vi jobbar idag med flera skärmtekniker och med displayer som kan placeras separat eller i grupp, så kallad videowall och highbright-skärmar.

– Videowall innebär att man sätter samman flera skärmar för att skapa en större yta. Highbright-skärmarna är ett måste för skyltfönster där kunden vill att budskapet ska synas även i dagsljus. I anslutning till en server kan de rulla på dygnet runt utan avbrott och budskapet kan förändras lika snabbt och enkelt på en som på flera enheter samtidigt, säger Tim Hallberg.

Stor på skärmmarknaden är teknikjätten Samsung. Leverantören erbjuder en rad hård- och mjukvarulösningar som säljs via partners och återförsäljare som Dmd. Jimmy Berthag, medgrundare och chief design officer på partnerföretaget Wavebreaker Systems, framhåller att Samsungs smarta plattform Magicinfo är det senaste exemplet på mjukvara som skapar information, styr och övervakar alla butikens skärmar i nätverket på ett intuitivt sätt.

Lösningen är fullt integrerad i skärmen och kan fjärrstyras via nätet från laptop eller mobil. I Magicinfo-servern kan användaren också publicera och schemalägga innehållet med en enkel drag-and-drop-funktion.

Version 7, som släpps inom kort, innehåller flera lösningar för dynamiskt riktade budskap baserade på så kallat ”rule-based content med multi-rules”. Det vill säga, det som visas kan bero både på vädret, antal kunder eller på försäljningen, till exempel solglasögon eller paraplyer.

– Teknik som kopplar samman telefonen och butiksskärmen är också på ingång. Det är ungefär samma grundprincip som på nätet – produkter som man googlat på dyker upp som erbjudanden i facebookflöden och på instagram. Det är fullt möjligt att den tekniken kan implementeras även på skärmar i butiken, säger Tim Hallberg och Jimmy Berthag.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer gör dubbla förvärv

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Hon är moderator för Retaildagen

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Finansman ökar innehav i skohandlare

Till Lyko från finansbranschen

Paradiset med ny majoritetsägare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

XL Bygg får ny huvudägare

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten.

Nya dystra siffror: Så många jobb kan försvinna

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

På nytt jobb
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director och har en bakgrund hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.234