23948sdkhjf

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Tvisten mellan Daniel Wellington och Ur & Penn är avgjord. Patent- och marknadsöverdomstolen slår i en dom, som DI Digital var först med att rapportera om, fast att Daniel Wellington-klockan har ett upphovsrättsligt skydd. Ur & Penn förbjuds nu att marknadsföra och sälja den snarlika William Gregor-klockan.

Läs också: Daniel Wellington ökar utdelningen

Det var i april förra året som Daniel Wellington och dess grundare Filip Tysander tog Ur & Penn till domstol, men förlorade. Patent- och marknadsdomstolen gick då på Ur & Penns linje och menade att Daniel Wellington-klockorna inte var tillräckligt unika. Men Daniel Wellington gav sig inte, utan överklagade.

Det är domen från i april som Patent- och marknadsdomstolen nu rivit upp efter att ha kommit fram till att Daniel Wellington-klockan har ett upphovsrättsligt skydd. Domstolen hänvisar till de kriterier som utvecklats i EU-rätten i fråga om vad som är ett verk och skriver i domen att ”Daniel Wellington-klockan som helhet är originell i den meningen att den varit upphovsmannens egen intellektuella skapelse, eftersom upphovsmannen gjort egna fria och kreativa val”.

Ur & Penn hotas nu av vite på 500 000 kronor om företaget fortsätter att marknadsföra och sälja William Gregor-klockan. Företaget måste också förstöra alla kvarvarande exemplar. Dessutom måste Ur & Penn betala ”skälig ersättning” för utnyttjandet av upphovsrätten samt för den skada som Daniel Wellington-klockornas anseende åsamkats. Det framgår dock inte hur stor den ersättningen ska vara. 

Patent- och marknadsöverdomstolen dom kan inte överklagas till Högsta domstolen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Kronans Apotek – nu även på NK

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Icas resultat bättre än väntat

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Stenbeck går in i Caliroots

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Oro över utvecklingen i skobranschen – minskar trots svaga jämförelsetal

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Butik för Brothers i konkurs

Blev inlåst på Byggmax

Inredningsföretag med ny ägare

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.154