23948sdkhjf

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Tvisten mellan Daniel Wellington och Ur & Penn är avgjord. Patent- och marknadsöverdomstolen slår i en dom, som DI Digital var först med att rapportera om, fast att Daniel Wellington-klockan har ett upphovsrättsligt skydd. Ur & Penn förbjuds nu att marknadsföra och sälja den snarlika William Gregor-klockan.

Läs också: Daniel Wellington ökar utdelningen

Det var i april förra året som Daniel Wellington och dess grundare Filip Tysander tog Ur & Penn till domstol, men förlorade. Patent- och marknadsdomstolen gick då på Ur & Penns linje och menade att Daniel Wellington-klockorna inte var tillräckligt unika. Men Daniel Wellington gav sig inte, utan överklagade.

Det är domen från i april som Patent- och marknadsdomstolen nu rivit upp efter att ha kommit fram till att Daniel Wellington-klockan har ett upphovsrättsligt skydd. Domstolen hänvisar till de kriterier som utvecklats i EU-rätten i fråga om vad som är ett verk och skriver i domen att ”Daniel Wellington-klockan som helhet är originell i den meningen att den varit upphovsmannens egen intellektuella skapelse, eftersom upphovsmannen gjort egna fria och kreativa val”.

Ur & Penn hotas nu av vite på 500 000 kronor om företaget fortsätter att marknadsföra och sälja William Gregor-klockan. Företaget måste också förstöra alla kvarvarande exemplar. Dessutom måste Ur & Penn betala ”skälig ersättning” för utnyttjandet av upphovsrätten samt för den skada som Daniel Wellington-klockornas anseende åsamkats. Det framgår dock inte hur stor den ersättningen ska vara. 

Patent- och marknadsöverdomstolen dom kan inte överklagas till Högsta domstolen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer gör dubbla förvärv

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Nyhetsbrev

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Arkiv

Hon är moderator för Retaildagen

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Paradiset med ny majoritetsägare

Nygammal ägare driver JC vidare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL Bygg får ny huvudägare

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten.

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

Nya dystra siffror: Så många jobb kan försvinna

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

På nytt jobb
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director och har en bakgrund hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.167