23948sdkhjf

Polarn O. Pyret ångar på

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernens rörelseresultat rasade under andra kvartalet men barnklädeskedjan gick starkt.

Polarn O. Pyret är dragloket för koncernen Retail and Brands som hade ett trögt andra kvartal.

Läs också: Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

Koncernens nettoomsättningen ökade under andra kvartalet, december till februari, till 604 miljoner kronor (589). Den jämförbara försäljning ökade med 2,2 procent i de länder där koncernen är verksam och i Sverige med 1,5 procent.

Rörelseresultatet uppgick till -28 miljoner kronor (4) och resultatet efter skatt uppgick till -35 miljoner kronor (1).

Koncernen är inne i ett omstruktureringsarbete vilket också påverkade rörelseresultatet som före omstruktureringskostnader uppgick till -12 miljoner kronor (4) för kvartalet.

I rapportens skriver RNB att "tillväxten i e-handeln fortsatte att vara kraftig i alla koncept med en ökning på mer än 40 procent kvartalet". Dock tyngs försäljningen av readriven försäljning som pressade bruttomarginalen och resultat.

Läs också: Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Inte minst Polarn O. Pyret utvecklas väl digitalt och under andra kvartalet uppgick e-handelsförsäljningen till mer än 20 procent av omsättningen som för barnklädeskedjan uppgick till till 220 miljoner kronor (196).

Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder ökade med 9,5 procent mätt i svenska kronor.

Rörelseresultatet uppgick till 15 miljoner kronor (12), motsvarande en rörelsemarginal om 6,7 procent (6,1).

Brothers kvartal blev svagt med en nettoomsättning som uppgick till 125 miljoner kronor (132) under andra kvartalet och rörelseresultatet landade på  -17 miljoner kronor(-3), vilket innebär en rörelsemarginal om -13,5 procent (-2,3).

Läs också: Ska leda RNB:s utvecklingsarbete på NK

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland minskade med 5,0 procent.

För Man of a Kind fördubblades omsättningen, och antalet besökare, till 6 miljoner kronor (3).

Bruttomarginalen var betydligt högre än föregående års kvartal. Men omkostnader som frakt och marknadsföringskostnader tynger rörelseresultatet som minskade -5 miljoner kronor (-3).

För verksamheterna på NK går försäljningen fortsatt trögt  och omsättningen minskade under andra kvartalet med 1,9 procent till 253 miljoner kronor (258). Rörelseresultatet blev för kvartalet 6 miljoner kronor (9) med en rörelsemarginal om 2,4 procent (3,6).  I jämförbara enheter minskade försäljningen med 1,4 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer gör dubbla förvärv

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Nyhetsbrev

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Arkiv

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Hon är moderator för Retaildagen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Till Lyko från finansbranschen

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

Finansman ökar innehav i skohandlare

Paradiset med ny majoritetsägare

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nya dystra siffror: Så många jobb kan försvinna

XL Bygg får ny huvudägare

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten.

Nygammal ägare driver JC vidare

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Lågprisaktören till expansiv handelsplats – öppnar 2020

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.146