23948sdkhjf

Polarn O. Pyret ångar på

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernens rörelseresultat rasade under andra kvartalet men barnklädeskedjan gick starkt.

Polarn O. Pyret är dragloket för koncernen Retail and Brands som hade ett trögt andra kvartal.

Läs också: Finanschef blir vd

Koncernens nettoomsättningen ökade under andra kvartalet, december till februari, till 604 miljoner kronor (589). Den jämförbara försäljning ökade med 2,2 procent i de länder där koncernen är verksam och i Sverige med 1,5 procent.

Rörelseresultatet uppgick till -28 miljoner kronor (4) och resultatet efter skatt uppgick till -35 miljoner kronor (1).

Koncernen är inne i ett omstruktureringsarbete vilket också påverkade rörelseresultatet som före omstruktureringskostnader uppgick till -12 miljoner kronor (4) för kvartalet.

I rapportens skriver RNB att "tillväxten i e-handeln fortsatte att vara kraftig i alla koncept med en ökning på mer än 40 procent kvartalet". Dock tyngs försäljningen av readriven försäljning som pressade bruttomarginalen och resultat.

Läs också: Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

Inte minst Polarn O. Pyret utvecklas väl digitalt och under andra kvartalet uppgick e-handelsförsäljningen till mer än 20 procent av omsättningen som för barnklädeskedjan uppgick till till 220 miljoner kronor (196).

Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder ökade med 9,5 procent mätt i svenska kronor.

Rörelseresultatet uppgick till 15 miljoner kronor (12), motsvarande en rörelsemarginal om 6,7 procent (6,1).

Brothers kvartal blev svagt med en nettoomsättning som uppgick till 125 miljoner kronor (132) under andra kvartalet och rörelseresultatet landade på  -17 miljoner kronor(-3), vilket innebär en rörelsemarginal om -13,5 procent (-2,3).

Läs också: Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland minskade med 5,0 procent.

För Man of a Kind fördubblades omsättningen, och antalet besökare, till 6 miljoner kronor (3).

Bruttomarginalen var betydligt högre än föregående års kvartal. Men omkostnader som frakt och marknadsföringskostnader tynger rörelseresultatet som minskade -5 miljoner kronor (-3).

För verksamheterna på NK går försäljningen fortsatt trögt  och omsättningen minskade under andra kvartalet med 1,9 procent till 253 miljoner kronor (258). Rörelseresultatet blev för kvartalet 6 miljoner kronor (9) med en rörelsemarginal om 2,4 procent (3,6).  I jämförbara enheter minskade försäljningen med 1,4 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Nyhetsbrev

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Arkiv

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Rekordlåg framtidstro i handeln

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Bose stänger sina svenska butiker

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Apoteket in i Doktor24

Lindex stärker Stockmann

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.192