23948sdkhjf

Polarn O. Pyret ångar på

Modekoncernens rörelseresultat rasade under andra kvartalet men barnklädeskedjan gick starkt.

Polarn O. Pyret är dragloket för koncernen Retail and Brands som hade ett trögt andra kvartal.

Läs också: RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Koncernens nettoomsättningen ökade under andra kvartalet, december till februari, till 604 miljoner kronor (589). Den jämförbara försäljning ökade med 2,2 procent i de länder där koncernen är verksam och i Sverige med 1,5 procent.

Rörelseresultatet uppgick till -28 miljoner kronor (4) och resultatet efter skatt uppgick till -35 miljoner kronor (1).

Koncernen är inne i ett omstruktureringsarbete vilket också påverkade rörelseresultatet som före omstruktureringskostnader uppgick till -12 miljoner kronor (4) för kvartalet.

I rapportens skriver RNB att "tillväxten i e-handeln fortsatte att vara kraftig i alla koncept med en ökning på mer än 40 procent kvartalet". Dock tyngs försäljningen av readriven försäljning som pressade bruttomarginalen och resultat.

Läs också: Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Inte minst Polarn O. Pyret utvecklas väl digitalt och under andra kvartalet uppgick e-handelsförsäljningen till mer än 20 procent av omsättningen som för barnklädeskedjan uppgick till till 220 miljoner kronor (196).

Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder ökade med 9,5 procent mätt i svenska kronor.

Rörelseresultatet uppgick till 15 miljoner kronor (12), motsvarande en rörelsemarginal om 6,7 procent (6,1).

Brothers kvartal blev svagt med en nettoomsättning som uppgick till 125 miljoner kronor (132) under andra kvartalet och rörelseresultatet landade på  -17 miljoner kronor(-3), vilket innebär en rörelsemarginal om -13,5 procent (-2,3).

Läs också: Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland minskade med 5,0 procent.

För Man of a Kind fördubblades omsättningen, och antalet besökare, till 6 miljoner kronor (3).

Bruttomarginalen var betydligt högre än föregående års kvartal. Men omkostnader som frakt och marknadsföringskostnader tynger rörelseresultatet som minskade -5 miljoner kronor (-3).

För verksamheterna på NK går försäljningen fortsatt trögt  och omsättningen minskade under andra kvartalet med 1,9 procent till 253 miljoner kronor (258). Rörelseresultatet blev för kvartalet 6 miljoner kronor (9) med en rörelsemarginal om 2,4 procent (3,6).  I jämförbara enheter minskade försäljningen med 1,4 procent.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062