23948sdkhjf

Polarn O. Pyret ångar på

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekoncernens rörelseresultat rasade under andra kvartalet men barnklädeskedjan gick starkt.

Polarn O. Pyret är dragloket för koncernen Retail and Brands som hade ett trögt andra kvartal.

Läs också: Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

Koncernens nettoomsättningen ökade under andra kvartalet, december till februari, till 604 miljoner kronor (589). Den jämförbara försäljning ökade med 2,2 procent i de länder där koncernen är verksam och i Sverige med 1,5 procent.

Rörelseresultatet uppgick till -28 miljoner kronor (4) och resultatet efter skatt uppgick till -35 miljoner kronor (1).

Koncernen är inne i ett omstruktureringsarbete vilket också påverkade rörelseresultatet som före omstruktureringskostnader uppgick till -12 miljoner kronor (4) för kvartalet.

I rapportens skriver RNB att "tillväxten i e-handeln fortsatte att vara kraftig i alla koncept med en ökning på mer än 40 procent kvartalet". Dock tyngs försäljningen av readriven försäljning som pressade bruttomarginalen och resultat.

Läs också: Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Inte minst Polarn O. Pyret utvecklas väl digitalt och under andra kvartalet uppgick e-handelsförsäljningen till mer än 20 procent av omsättningen som för barnklädeskedjan uppgick till till 220 miljoner kronor (196).

Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder ökade med 9,5 procent mätt i svenska kronor.

Rörelseresultatet uppgick till 15 miljoner kronor (12), motsvarande en rörelsemarginal om 6,7 procent (6,1).

Brothers kvartal blev svagt med en nettoomsättning som uppgick till 125 miljoner kronor (132) under andra kvartalet och rörelseresultatet landade på  -17 miljoner kronor(-3), vilket innebär en rörelsemarginal om -13,5 procent (-2,3).

Läs också: Ska leda RNB:s utvecklingsarbete på NK

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland minskade med 5,0 procent.

För Man of a Kind fördubblades omsättningen, och antalet besökare, till 6 miljoner kronor (3).

Bruttomarginalen var betydligt högre än föregående års kvartal. Men omkostnader som frakt och marknadsföringskostnader tynger rörelseresultatet som minskade -5 miljoner kronor (-3).

För verksamheterna på NK går försäljningen fortsatt trögt  och omsättningen minskade under andra kvartalet med 1,9 procent till 253 miljoner kronor (258). Rörelseresultatet blev för kvartalet 6 miljoner kronor (9) med en rörelsemarginal om 2,4 procent (3,6).  I jämförbara enheter minskade försäljningen med 1,4 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

Barneys överväger konkurs

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.167