23948sdkhjf

Rustas city-boom – vill växa snabbt

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Nu ska kedjan växla upp med fler city-butiker.

Rusta trycker på gasen. I går invigdes den tillfälliga butiken på Regeringsgatan 42 intill NK mitt i centrala Stockholm.

Läs också: Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

– Helt otrolig start. Vi slussar igenom så många kunder som går i butiken och därutöver ringlar sig kön i princip runt hela huset. Vi har blivit totalt nedsprungna i dag, säger Rustas vd Göran Westerberg.

Butiken sitter på ett tillfälligt rivningskontrakt fram till augusti men frågan är hur tillfällig den blir.

– Vi har två andra rivningskontrakt i Västberga och i Nacka, och de butikerna öppnade 2010 och 2013 men de är fortfarande öppna så att vi hoppas ju naturligtvis på att det här kanske blir ytterligare ett sådant exempel, säger Rustas vd Göran Westerberg till Fri Köpenskap.

I kontraktet innefattas även en option på Paradisets gamla lokaler som ligger vägg i vägg. Paradiset har som bekant flyttat för ett nytt koncept i NK:s saluhall ett stenkast bort.

Läs också: Rusta lanserar två e-handelsbolag

– Den nuvarande butiken är en tvåplanslösning på 860 kvadratmeter men vårt koncept mår bäst kring 2 000 kvadratmeter om vi ska rymma hela sortimentet. Med Paradisets tidigare lokaler får vi tillgång till ytterligare 800, berättar Göran Westerberg.

Och planerna slutar inte där. Rusta vill öppna omkring tio butiker i centrala Stockholm samt en handfull i Göteborg och Malmö.

– Omkring en miljon svenskar handlar hos oss minst en gång i månaden och på årsbasis handlar 80 procent av befolkningen mellan 16-18 år i minst en Rusta-butik. Majoriteten av den övriga 1,5 miljonen som vi inte når ligger ofta just i dessa hypercentrala lägen.

Se en intervju med Göran Westerberg.

Orsakerna är att många av dessa kunder saknar bil och därigenom har svårt att ta sig ut till Rustas externa handelsplatser.

Läs också: Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

– Vi har till exempel bara en butik i Solna Centrum som kan nås med tunnelbanan. Samtidigt är den butiken ett av våra draglok ekonomiskt.

Och det säger enligt Göran Westerberg en hel del eftersom Rustas försäljning ökar med över åtta procent i jämförbara butiker.

– Kunderna gillar oss, och nu ska vi visa att vi är precis lika gångbara på fina gatan.

Samtidigt som butiken förväntas prestera finns också marknadsmässiga fördelar. I City-lägen får butiken inte sällan ”showroom”-fördelar.

– Det är fler som får upp ögonen för vårt sortiment på nätet och sedan är det många fastighetsägare som bevakar oss på ett helt annat sätt. Det är en stor fördel att finnas centralt.

Mer om: etablering | Rusta | Rusta
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Nätbokhandlaren varslar personal

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Axfood ville också köpa Netto

Kappahl ut – NA-KD in

Nyhetsbrev

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Arkiv

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd: "Spännande utmaning"

Per Ljungberg går in som kommunikationschef hos Svensk Handel.

Så ser nya NK Sport ut

Smarteyes första butik i Köpenhamn

Handeln minskar – logistikbranschen tuffar på

Blek modehandel – skoförsäljningen rasade

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Ica ökar – stort som smått

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Tredje butiken för Ellos Home

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

Premiär för Hemtex24h hos Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.169