23948sdkhjf

H&M ställer om – kundklubbar och digital satsning i fokus

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M lanseras på Indiens största e-handelsplattformar och fortsätter arbetet med integration av den fysiska och digitala affären. Stänger butiker i Europa.

H&M-koncernens nettoomsättning ökade med 10 procent till 51 015 miljoner kronor (46 181) under det brutna räkenskapsårets första kvartal, december till februari. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 4 procent.

"Det pågående förändringsarbetet har bidragit till en fortsatt positiv försäljningsutveckling med mer fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och ökade marknadsandelar på flertalet marknader", skriver H&M i rapporten.

I rapporten framgår att förbättringar inom inköp och ett starkare kunderbjudande påverkar försäljningen positivt och att koncernen ökade försäljningen digitalt och i butik i Sverige med 11 procent, Storbritannien 8 procent, Polen 15 procent, Kina 16 procent och Indien 42 procent i lokal valuta.

Resultatet efter skatt uppgick till 803 miljoner kronor (1 372).

I det första kvartalet ökade koncernens onlineförsäljning med 18 procent, 10 procent mätt i lokala valutor, jämfört med första kvartalet föregående år.

I Tyskland bytte H&M onlineplattform under kvartalet vilket lokalt dämpade försäljningen och tyngde resultatet som minskade efter finansiella poster under det första kvartalet till 1,043 miljoner kronor jämfört med 1,263 miljoner kronor föregående år.

Efter rapportperiodens slut redovisar modekoncernen att nettoomsättningen under perioden 1 mars 2019 till 27 mars 2019 ökade med 7 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.

I rapporten skriver modekoncernen att lojalitetsprogrammet nu har 35 miljoner medlemmar och ska utvecklas vidare med en uppgraderad version. Under året integreras lojalitetsprogrammet i den kinesiska kommunikationsappen WeChat som har cirka 1 miljard användare.

H&M lanseras på Myntra och Jabong, Indiens största e-handelsplattformar, senare under 2019 och arbetet med att integrera de fysiska och digitala butikerna och satsningen på online fortsätter även med för koncernen  nya e-handelsmarknaderna Mexiko och Egypten, som öppnar via franchise. Koncernen finns i dag online på 47 marknader.

För innevarande år planerar H&M-koncernen ett nettotillskott om 175 nya butiker och i rapporten skriver koncernen att lejonparten öppnar på tillväxtmarknader medan koncernen stänger 50 butiker i Europa.

I rapporten skriver H&M att koncernen också ska fortsätta utveckling av nya koncept.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

20 butiker ska bort i modekedjan

Härligt mycket handel i Almedalen

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Nyhetsbrev

WeSC behöver nytt kapital

Arkiv

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.119