23948sdkhjf

H&M ställer om – kundklubbar och digital satsning i fokus

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

H&M lanseras på Indiens största e-handelsplattformar och fortsätter arbetet med integration av den fysiska och digitala affären. Stänger butiker i Europa.

H&M-koncernens nettoomsättning ökade med 10 procent till 51 015 miljoner kronor (46 181) under det brutna räkenskapsårets första kvartal, december till februari. I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 4 procent.

"Det pågående förändringsarbetet har bidragit till en fortsatt positiv försäljningsutveckling med mer fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och ökade marknadsandelar på flertalet marknader", skriver H&M i rapporten.

I rapporten framgår att förbättringar inom inköp och ett starkare kunderbjudande påverkar försäljningen positivt och att koncernen ökade försäljningen digitalt och i butik i Sverige med 11 procent, Storbritannien 8 procent, Polen 15 procent, Kina 16 procent och Indien 42 procent i lokal valuta.

Resultatet efter skatt uppgick till 803 miljoner kronor (1 372).

I det första kvartalet ökade koncernens onlineförsäljning med 18 procent, 10 procent mätt i lokala valutor, jämfört med första kvartalet föregående år.

I Tyskland bytte H&M onlineplattform under kvartalet vilket lokalt dämpade försäljningen och tyngde resultatet som minskade efter finansiella poster under det första kvartalet till 1,043 miljoner kronor jämfört med 1,263 miljoner kronor föregående år.

Efter rapportperiodens slut redovisar modekoncernen att nettoomsättningen under perioden 1 mars 2019 till 27 mars 2019 ökade med 7 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.

I rapporten skriver modekoncernen att lojalitetsprogrammet nu har 35 miljoner medlemmar och ska utvecklas vidare med en uppgraderad version. Under året integreras lojalitetsprogrammet i den kinesiska kommunikationsappen WeChat som har cirka 1 miljard användare.

H&M lanseras på Myntra och Jabong, Indiens största e-handelsplattformar, senare under 2019 och arbetet med att integrera de fysiska och digitala butikerna och satsningen på online fortsätter även med för koncernen  nya e-handelsmarknaderna Mexiko och Egypten, som öppnar via franchise. Koncernen finns i dag online på 47 marknader.

För innevarande år planerar H&M-koncernen ett nettotillskott om 175 nya butiker och i rapporten skriver koncernen att lejonparten öppnar på tillväxtmarknader medan koncernen stänger 50 butiker i Europa.

I rapporten skriver H&M att koncernen också ska fortsätta utveckling av nya koncept.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Ikea till Itab

Ny era för Grand Parfymeri

Så ska skönhetsföretaget komma på rätt köl igen.

Ica-handlarens låt blir nytt album

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Fler mindre butiker för Elgiganten

& Other Stories öppnar Varuhuset

Nyhetsbrev

God start för Bygghemma

Arkiv

Påsken sänkte marsförsäljningen

Jula in i finansbranschen

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Fairtrade ökar kraftigt

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Convenience fortsätter växa

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Daniel Wellington ökar utdelningen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Lokalbyte för Esprit

Så mycket ska Sportamore växa

Jula i god form

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135