23948sdkhjf

Carlsbergs nya vd: "Fantastiskt att få komma hem"

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Peter Hammarstedt har utsetts till ny vd för Carlsberg Sverige och tar därmed över rollen från tidigare vd Ted Akiskalos som nu blir vd för Carlsberg Malaysia.

Peter Hammarstedt har lång erfarenhet inom Carlsberg och började sin bana som sales manager på Falcon 1994, åren innan det köptes upp av koncernen. Han har sedan dess innehaft flera olika roller på Carlsberg. Rollen som vd för Carlsberg Sverige tillträder han den 1 maj.

Framförallt känns det fantastiskt att få komma hem efter tio år, säger han till branschtidningen Fri Köpenskap.

Mellan 2007 och 2011 var Peter Hammarstedt vd för Carlsberg i Kanada och ansvarade även sedan för USA. 2011 flyttade han till Export & Licence med ansvar för Östeuropa, Asien och Oceanien, och 2012 tog han över hela ansvaret för verksamheten inom Carlsberg Group Export & Licence.

– Jag har jobbat med de omkring 100 länder som inte har egna Carlsbergbryggerier. Under tiden har jag följt den svenska marknaden på avstånd och har imponeras av Carlsberg Sveriges arbete inte minst inom hållbarhet och hela craft- och alkoholfria trenden. Sverige tog till exempel fram vårt första koldioxidneutrala bryggeri och har lyckats bygga upp en spännande portfölj av alkoholfria sorter. 

Hur vill du utveckla Carlsberg Sverige?

– Det är lite tidigt att säga men först och främst handlar det om att sätta sig in i arbetet och fortsätta på den inslagna vägen. 

Tajmingen för vd-byte är perfekt, menar Carlsberg Sveriges tidigare vd Ted Akiskalos.

Ett vd-byte ska man göra på toppen. Om man väntar för länge är det risk att bolaget börjar gå nedåt. Vi har haft en fantastisk resa och gjort Carlsberg Sveriges bästa år någonsin 2018 så nu är det läge att kliva åt sidan och låta Peter Hammarstedt fortsätta att driva bolaget framåt, säger han till Fri Köpenskap.

Vad är du mest stolt över?

Jag är mycket nöjd över hur vi har lyckats bygga vår varumärkesportfölj och vårt anseende hos konsumenterna.

Alkoholfritt öl ökar snabbt. Hur delaktiga har ni varit i den utvecklingen?

Intresset för den alkoholfria trenden har ökat generellt men i Sverige har den alkoholfria ölen ökat med tvåsiffriga tal flera år i rad. Så med omkring 50 procent av marknaden har vi varit väldigt delaktiga i den utvecklingen.

Ted Akiskalos är ursprungligen från Grekland men har varit på vift större delen av livet. Bland annat har han huserat i Köpenhamn, USA, Hong Kong och London. Nu går han vidare till Malaysia där han blir ansvarig för Malaysia, Singapore och Sri Lanka.

Det finns likheter i affärsmodellerna men marknaden är väldigt annorlunda. Antalet varumärken är betydligt förre och även om mikrobryggeri- och den alkoholfria trenden har påverkats så är det i förhållandevis väldigt låg utsträckning. Det ska bli en väldigt spännande utmaning.

Mer om: Carlsberg | drycker
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Nätbokhandlaren varslar personal

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Axfood ville också köpa Netto

Ska garantera Lindex säkerhet

Nyhetsbrev

Kappahl ut – NA-KD in

Arkiv

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd: "Spännande utmaning"

Per Ljungberg går in som kommunikationschef hos Svensk Handel.

Så ser nya NK Sport ut

Smarteyes första butik i Köpenhamn

Handeln minskar – logistikbranschen tuffar på

Blek modehandel – skoförsäljningen rasade

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Ica ökar – stort som smått

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

Tredje butiken för Ellos Home

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

Premiär för Hemtex24h hos Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.135