23948sdkhjf

Coops nästa e-handelsbomb: Ny lösning för butiker och knutpunkter

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Nu släpper Coop nästa giv i e-handeln. Rullar ut nya skåplösningar som kan placeras i butik eller vid knutpunkter.

Coop är på teknisk frammarsch planerar att ställa om 70 butiker med nya lösningar för e-handeln. Vissa av dessa butiker kommer som bekant att få egen drive through. Andra kommer att ha en utlämningslösning i butik där kunden hämtar kassarna inne i butiken.

Läs också: Coop lanserar ny betallösning

Fri Köpenskap kan nu även avslöja den tredje delen ser ut. Med Strongpoint som leverantör lanserar Coop 7 x 2,2 x 0,7 meter stora e-handelsskåp med temperaturzoner både för kylda och frysta varor.

Vi är redo att trycka på knappen och leverera dem i en rasande takt. Vi har etableringsplanen på plats, säger Niklas Zeitlin, operativ chef på Coop Online till Fri Köpenskap.

Först ska föreningarna bara bestämma vilken del i hämta-konceptet som de 70 olika butikerna ska ha. Fördelarna med e-handelsskåpen är att kräver sparsamt med utrymme och kan placeras överallt där elektricitet finns. Det kan vara på parkeringen, i villaområden eller vid samlingspunkter som tunnelbanan, flygplatsen eller på dagis.

Till en början handlar det om en form utanför butiken, men möjligheterna på sikt är stora, berättar Niklas Zeitlin.

Läs också: Axfoods miljardavtal för superlagret klart

E-handelsskåpen är en del i Coops nya Hämta-koncept.

Fördelen för Coop är att de med sina 665 butiker har stor geografisk spridning över landet men samtidigt kan samarbeta med varandra och skapa ”mini-darkstores”.

Alla butiker har inte möjligheten till eget plock men det behövs inte. En butik kan ha en större e-handel med slingbilar som levererar till 6-7 andra butiker och e-handelsskåp.

Första testbutik för e-handelsskåpen blir kedjans teknikexpert och Årets digitaliserade butik på Dagligvarugalan, Stora Coop i Varberg. Skåpen ska finnas på plats där samt i en annan obestämd butik innan sommaren.

De ska stå på parkeringen och blir ett komplement till vår hemleverans. Många som har vägarna förbi tycker att det är skönt att kunna bestämma själv när man ska hämta kassarna, säger Coop Varbergs vd Göran Borg till Fri Köpenskap.

Läs också: Engagemang slår läge när e-handeln växer

För att hämtningen ska gå så snabbt som möjligt får skåpet två egna parkeringsplatser.

Vi har slagit i taket när det gäller e-handel. Det här är ett sätt att avlasta ytterligare samtidigt som lönsamheten blir bättre än vid hemleverans. Om kunderna gillar skåpen kan vi snabbt beställa fler, säger Göran Borg som också överväger skåp utanför ytterligare en butik.

Här, på Stora Coop Varbergs parkering, ska de första e-handelsskåpen sättas upp. Foto: Pontus Nyman

Skåpen öppnas av kunderna via mobiltelefonen och har totalt 39 fack. 27 kylda och 12 frysta. 3 kassar ryms i varje fack. Inga rumstempererade fack behövs.

De enda två varorna som inte tål kylen är färsk basilika och bananer, men det löser man genom att lägga dem i en fryspåse, säger Sven Calissendorff, vd på Strongpoint, som levererar skåpen.

Läs också: Handeln ritar om städerna

Intresset är stort även bland andra kedjor men i Sverige är skåpens fulla potential ännu inte i bruk.

I Ryssland levererar vi däremot skåp som sätts upp i bostadsområden och på andra platser där konsumenterna gärna rör sig, konstaterar han.

Han är övertygad om att drivmedelsstationer, större genomfartsparkeringar, dagis och andra platser kommer att få besök av e-handelsskåp inom en snar framtid.

Problemet med att få ekonomi i e-handeln handlar ofta om den sista milen. Kan man då förkorta genom smarta lösningar vid platser som kunderna ändå passerar så sparar man mycket pengar.

Parallellt med satsningen pågår, som Fri Köpenskap tidigare berättat, ett test i Helsingborgsområdet, ”E-drop”, tillsammans med företaget Nowaste, där Coop levererar kassar till kylda skåp i bostadsområden. Skillnaden är att Coop inte har någon del i affären. Det är Nowaste som äger affären och kunden som prenumererar på tjänsten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Nyhetsbrev

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Arkiv

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Flygplatsbutik för Newbie

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.204