23948sdkhjf

Coops nästa e-handelsbomb: Ny lösning för butiker och knutpunkter

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Nu släpper Coop nästa giv i e-handeln. Rullar ut nya skåplösningar som kan placeras i butik eller vid knutpunkter.

Coop är på teknisk frammarsch planerar att ställa om 70 butiker med nya lösningar för e-handeln. Vissa av dessa butiker kommer som bekant att få egen drive through. Andra kommer att ha en utlämningslösning i butik där kunden hämtar kassarna inne i butiken.

Läs också: ”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Fri Köpenskap kan nu även avslöja den tredje delen ser ut. Med Strongpoint som leverantör lanserar Coop 7 x 2,2 x 0,7 meter stora e-handelsskåp med temperaturzoner både för kylda och frysta varor.

Vi är redo att trycka på knappen och leverera dem i en rasande takt. Vi har etableringsplanen på plats, säger Niklas Zeitlin, operativ chef på Coop Online till Fri Köpenskap.

Först ska föreningarna bara bestämma vilken del i hämta-konceptet som de 70 olika butikerna ska ha. Fördelarna med e-handelsskåpen är att kräver sparsamt med utrymme och kan placeras överallt där elektricitet finns. Det kan vara på parkeringen, i villaområden eller vid samlingspunkter som tunnelbanan, flygplatsen eller på dagis.

Till en början handlar det om en form utanför butiken, men möjligheterna på sikt är stora, berättar Niklas Zeitlin.

Läs också: Listan: Här är butikerna som får Coops nya Hämta-koncept

E-handelsskåpen är en del i Coops nya Hämta-koncept.

Fördelen för Coop är att de med sina 665 butiker har stor geografisk spridning över landet men samtidigt kan samarbeta med varandra och skapa ”mini-darkstores”.

Alla butiker har inte möjligheten till eget plock men det behövs inte. En butik kan ha en större e-handel med slingbilar som levererar till 6-7 andra butiker och e-handelsskåp.

Första testbutik för e-handelsskåpen blir kedjans teknikexpert och Årets digitaliserade butik på Dagligvarugalan, Stora Coop i Varberg. Skåpen ska finnas på plats där samt i en annan obestämd butik innan sommaren.

De ska stå på parkeringen och blir ett komplement till vår hemleverans. Många som har vägarna förbi tycker att det är skönt att kunna bestämma själv när man ska hämta kassarna, säger Coop Varbergs vd Göran Borg till Fri Köpenskap.

Läs också: NA-KD öppnar pop up i Mos

För att hämtningen ska gå så snabbt som möjligt får skåpet två egna parkeringsplatser.

Vi har slagit i taket när det gäller e-handel. Det här är ett sätt att avlasta ytterligare samtidigt som lönsamheten blir bättre än vid hemleverans. Om kunderna gillar skåpen kan vi snabbt beställa fler, säger Göran Borg som också överväger skåp utanför ytterligare en butik.

Här, på Stora Coop Varbergs parkering, ska de första e-handelsskåpen sättas upp. Foto: Pontus Nyman

Skåpen öppnas av kunderna via mobiltelefonen och har totalt 39 fack. 27 kylda och 12 frysta. 3 kassar ryms i varje fack. Inga rumstempererade fack behövs.

De enda två varorna som inte tål kylen är färsk basilika och bananer, men det löser man genom att lägga dem i en fryspåse, säger Sven Calissendorff, vd på Strongpoint, som levererar skåpen.

Läs också: Klartecken för Coops köp av Netto

Intresset är stort även bland andra kedjor men i Sverige är skåpens fulla potential ännu inte i bruk.

I Ryssland levererar vi däremot skåp som sätts upp i bostadsområden och på andra platser där konsumenterna gärna rör sig, konstaterar han.

Han är övertygad om att drivmedelsstationer, större genomfartsparkeringar, dagis och andra platser kommer att få besök av e-handelsskåp inom en snar framtid.

Problemet med att få ekonomi i e-handeln handlar ofta om den sista milen. Kan man då förkorta genom smarta lösningar vid platser som kunderna ändå passerar så sparar man mycket pengar.

Parallellt med satsningen pågår, som Fri Köpenskap tidigare berättat, ett test i Helsingborgsområdet, ”E-drop”, tillsammans med företaget Nowaste, där Coop levererar kassar till kylda skåp i bostadsområden. Skillnaden är att Coop inte har någon del i affären. Det är Nowaste som äger affären och kunden som prenumererar på tjänsten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

20 butiker ska bort i modekedjan

Härligt mycket handel i Almedalen

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Nyhetsbrev

WeSC behöver nytt kapital

Arkiv

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.172