23948sdkhjf

Reitan ser kraftigt minskat resultat

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Norska Reitan Convenience som driver Narvesen, Presbyrån, 7-Eleven och R-kiosk har presenterat siffror för året som gått och där går det att konstatera att rörelseresultatet minskat till 409 miljoner norska kronor, att jämföra med föregående års 569 miljoner. Totalt omsatte företaget 16,1 miljarder norska kronor (15,9).

Läs också: Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

Sedan 2015 har 44 Reitan-butiker, 33 av dem Narvesen-butiker och 11 av dem 7-Eleven lagts ned.

– Omsättningen i Narvesen och 7-Eleven präglas traditionella varugrupper magasin, tidingar, spel och biljetter som har sjunkit beroende på dels ändrade läsvanor och dels digital lösningar, säger Kenneth C. Olsen, vd på Reitan Convenience till Nettavisen.

Under 2018 har dock Reitan kraftsamlat och öppnat ytterligare 50 nya butiker.

– Vi fortsätter arbetet med att ställa om våra butiker från traditionell kiosk till modern convenience med ett rikligt utbud av mat och dryck med sundare alternativ i alla länder, säger administrerande direktör på Reitan Convinence Johannes Sangnes i ett pressmeddelande

Reitan Convenience säger att de vill fortsatt växa och under året köpte de bland annat Caffeine, en kaffekedja med 60 försäljningsställen i Estland, Lettland och Litauen där driften övertogs i februari i år.

Mer om:Reitan
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

20 butiker ska bort i modekedjan

Skönhetskoncept öppnar butik och onlineförsäljning

Härligt mycket handel i Almedalen

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Nyhetsbrev

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Arkiv

WeSC behöver nytt kapital

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

50 miljoner kronor till start up

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Kappahl på sommarturné med Newbie

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Hon är moderator för Retaildagen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.142