23948sdkhjf

Reitan ser kraftigt minskat resultat

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Norska Reitan Convenience som driver Narvesen, Presbyrån, 7-Eleven och R-kiosk har presenterat siffror för året som gått och där går det att konstatera att rörelseresultatet minskat till 409 miljoner norska kronor, att jämföra med föregående års 569 miljoner. Totalt omsatte företaget 16,1 miljarder norska kronor (15,9).

Läs också: Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

Sedan 2015 har 44 Reitan-butiker, 33 av dem Narvesen-butiker och 11 av dem 7-Eleven lagts ned.

– Omsättningen i Narvesen och 7-Eleven präglas traditionella varugrupper magasin, tidingar, spel och biljetter som har sjunkit beroende på dels ändrade läsvanor och dels digital lösningar, säger Kenneth C. Olsen, vd på Reitan Convenience till Nettavisen.

Under 2018 har dock Reitan kraftsamlat och öppnat ytterligare 50 nya butiker.

– Vi fortsätter arbetet med att ställa om våra butiker från traditionell kiosk till modern convenience med ett rikligt utbud av mat och dryck med sundare alternativ i alla länder, säger administrerande direktör på Reitan Convinence Johannes Sangnes i ett pressmeddelande

Reitan Convenience säger att de vill fortsatt växa och under året köpte de bland annat Caffeine, en kaffekedja med 60 försäljningsställen i Estland, Lettland och Litauen där driften övertogs i februari i år.

Mer om:Reitan
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Ellos öppnar outlet

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

4-åring svårt skadad vid olycka på K-rauta

Nu öppnar Denim & Friends

Nyhetsbrev

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Arkiv

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Morris har stängt Stockholmsbutiken

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

Team Sportia ut – Systembolaget in

Em Home växer med fyra butiker

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Så sålde Björn Borg

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.139