23948sdkhjf

Trög mars i modehandeln: ”Klädhandeln klarade inte att kravla sig över nollstrecket”

Goda förutsättningar som milt marsväder, påsk som infaller i april och svaga jämförelsesiffror så blev mars trög för modehandeln.

Försäljningen i klädhandeln, med aktörernas e-handel inräknad, minskade med 0,1 procent i mars mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Motsvarande siffra för skoförsäljningen visar en försäljningsökning med 9,6 procent.

– Trots goda förutsättningar med vårväder i stället för fjolårets snö, en påsk med negativ försäljningspåverkan som infaller i april istället för i mars, samt jämförelsetal som inte avskräcker,- 4,5 procent, klarade klädhandeln inte att kravla sig över nollstrecket, säger Mikael Sandströmordförande för Svensk Handel Stil. 

Skohandelns tillväxttal ska ses i ljuset av mycket svag jämförelsesiffra med en tapp i mars i fjol om över 19 procent. Nu tror Svensk Handel Stil att förra årets straka siffror för april blir svåra att matcha.

– April 2018 var en stark försäljningsmånad för modehandeln. Klädförsäljningen växte med 5,6 procent och skoförsäljningen med hisnande 22,5 procent, vilket blir en utmaning i år, avslutar Mikael Sandström.

Hittills i år har försäljningen i klädhandeln minskade med 0,2 procent och skoförsäljningen ökat med 8,5 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078