23948sdkhjf

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

| Av Nyhetsbyrån Direkt/ Mats Torgander | Tipsa redaktionen

H&M har nu infört en beloppsgräns för när onlinekunder erbjuds fri frakt. I Tyskland måste en kund handla för minst 25 euro för att slippa fraktavgift och i Sverige är minimigränsen satt till 200 kronor.

De kunder som är anslutna till H&M Member, tidigare H&M Club, får fortfarande fri leverans på alla inköp givet att en viss poäng uppnåtts.

Införandet av beloppsgränser för fri frakt är i linje med vad H&M tidigare talat om. I samband med rapportpresentationen i slutet av mars uppgav vd Karl-Johan Persson att mer information skulle komma "väldigt snart". H&M:s kundlojalitetsprogram H&M Club hade i slutet av mars kommit upp i 35 miljoner medlemmar. Den snabbt växande kundklubben, där samtliga medlemmar erbjöds fri frakt och fria returer, började nagga koncernens marginal i kanten och nu har alltså en förändring gjorts.

Alla de 16 onlinemarknader som tidigare hade H&M Club har nu uppdaterats till det nya konceptet H&M Member. Fria returer erbjuds fortfarande, men en beloppsgräns har införts på den fria frakten. På onlinemarknaderna Tyskland, Storbritannien och Sverige är gränsen mellan 200 och 260 kronor räknat på tisdagens valutakurser.

Fraktavgiften vid inköp under gränsen ligger omräknat på mellan 40 och 52 kronor. Medlemmar i H&M Member kan samla poäng och därigenom bli så kallad Plus-medlem. För dessa gäller fri frakt utan beloppsgräns.

"När du kommit upp i 5.000 poäng är det fri frakt på alla köp. Du kan få poäng på fler sätt än att handla, exempelvis genom olika aktiviteter som exempelvis rate&review där kunden kan betygsätta och recensera sina onlineköp. I höst kommer man även att kunna få poäng genom att göra hållbara val", skriver H&M:s presschef Camilla Emilsson Falk i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

Så sålde Björn Borg

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Icas resultat bättre än väntat

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Stenbeck går in i Caliroots

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.162