23948sdkhjf

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

| Av Nyhetsbyrån Direkt/ Mats Torgander | Tipsa redaktionen

H&M har nu infört en beloppsgräns för när onlinekunder erbjuds fri frakt. I Tyskland måste en kund handla för minst 25 euro för att slippa fraktavgift och i Sverige är minimigränsen satt till 200 kronor.

De kunder som är anslutna till H&M Member, tidigare H&M Club, får fortfarande fri leverans på alla inköp givet att en viss poäng uppnåtts.

Införandet av beloppsgränser för fri frakt är i linje med vad H&M tidigare talat om. I samband med rapportpresentationen i slutet av mars uppgav vd Karl-Johan Persson att mer information skulle komma "väldigt snart". H&M:s kundlojalitetsprogram H&M Club hade i slutet av mars kommit upp i 35 miljoner medlemmar. Den snabbt växande kundklubben, där samtliga medlemmar erbjöds fri frakt och fria returer, började nagga koncernens marginal i kanten och nu har alltså en förändring gjorts.

Alla de 16 onlinemarknader som tidigare hade H&M Club har nu uppdaterats till det nya konceptet H&M Member. Fria returer erbjuds fortfarande, men en beloppsgräns har införts på den fria frakten. På onlinemarknaderna Tyskland, Storbritannien och Sverige är gränsen mellan 200 och 260 kronor räknat på tisdagens valutakurser.

Fraktavgiften vid inköp under gränsen ligger omräknat på mellan 40 och 52 kronor. Medlemmar i H&M Member kan samla poäng och därigenom bli så kallad Plus-medlem. För dessa gäller fri frakt utan beloppsgräns.

"När du kommit upp i 5.000 poäng är det fri frakt på alla köp. Du kan få poäng på fler sätt än att handla, exempelvis genom olika aktiviteter som exempelvis rate&review där kunden kan betygsätta och recensera sina onlineköp. I höst kommer man även att kunna få poäng genom att göra hållbara val", skriver H&M:s presschef Camilla Emilsson Falk i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

20 butiker ska bort i modekedjan

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

Härligt mycket handel i Almedalen

WeSC behöver nytt kapital

Nyhetsbrev

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Arkiv

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.13