23948sdkhjf

Lidl med ny kaxig passning – Coop skickar känga tillbaka

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Lidl fortsätter sin kaxiga marknadsföring riktat mot konkurrenterna. För en månad sedan gjorde sig kedjan lustig över det faktum att Coop Hammarby Sjöstad slopade sina manuella kassor.

Läs också: Snart premiär för Lidl Zero – en energicirkulär butik

Välkommen in till Lidl Hammarby Sjöstad. Hos oss finns det alltid personal i kassan. Att avskaffa kassapersonalen är olidligt”, hette det då.

Lidl har också vid flera tillfällen ägnat sig åt konkurrent-rabatt där konsumenterna får 10 procents rabatt om de kan visa upp ett kundkort från någon av konkurrenterna. Nu är har det blivit dags för ytterligare en passning vilket tidningen Resumé var först med att berätta.

I en ny annons med glimten i ögat tar Lidl sikte på det faktum att Coop Butiker & Stormarknader bestämt sig för att sänka prisbilden.

Heja Coop! Lägre priser på 5 686 varor av sisådär 20 000 är ändå en bra början”, konstaterar Lidl i annonsen och utvecklar sitt resonemang:

Läs också: Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

När högpriskedjorna tar sig i kragen är vi de första att applådera. Även när prissänkningen bara omfattar delar av utbudet och några av butikerna. Så i väntan på prissänkningar som gör skillnad på riktigt, varför inte prova en handlare som redan gått hela vägen med folkliga priser rakt igenom sortimentet, i alla butiker, över hela landet?”, fortsätter Lidl i annonsen.

Coops marknadsdirektör Björn Larsson tar det hela med ro och passar också på att skicka en känga tillbaka.

Vi tycker det är trevligt att Lidl uppmärksammar vår nya prisstrategi även om vi inte riktigt bara konkurrerar med pris utan också positionerar oss med hållbarhet, matglädje och kvalitet. Och det gör inte Lidl, säger han till Resumé.

Resumé: Har Lidl rätt i sin beskrivning av priserna på era varor?

 Inte riktigt, antalet varor stämmer men det blir konstiga proportioner eftersom medianen för en Coop-butik inte ligger på 20 000 varor utan snarare omkring 12 000. Men det kan man ta, den här annonsen är gjord med glimten i ögat.

Resumé: Kommer ni att kontra på något sätt?

Det återstår att se i så fall kommer det också att ske med glimten i ögat. Vi får tänka ut något.

Mer om: annons | Coop | Coop | Lidl | Lidl | marknadsföring
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer gör dubbla förvärv

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Nyhetsbrev

NA-KD öppnar pop up i Mos

Arkiv

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

Hon är moderator för Retaildagen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

Finansman ökar innehav i skohandlare

Till Lyko från finansbranschen

Paradiset med ny majoritetsägare

Nygammal ägare driver JC vidare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

XL Bygg får ny huvudägare

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten.

Nya dystra siffror: Så många jobb kan försvinna

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

På nytt jobb
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director och har en bakgrund hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.167