23948sdkhjf

Lidl med ny kaxig passning – Coop skickar känga tillbaka

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Lidl fortsätter sin kaxiga marknadsföring riktat mot konkurrenterna. För en månad sedan gjorde sig kedjan lustig över det faktum att Coop Hammarby Sjöstad slopade sina manuella kassor.

Läs också: Coop lanserar ny betallösning

Välkommen in till Lidl Hammarby Sjöstad. Hos oss finns det alltid personal i kassan. Att avskaffa kassapersonalen är olidligt”, hette det då.

Lidl har också vid flera tillfällen ägnat sig åt konkurrent-rabatt där konsumenterna får 10 procents rabatt om de kan visa upp ett kundkort från någon av konkurrenterna. Nu är har det blivit dags för ytterligare en passning vilket tidningen Resumé var först med att berätta.

I en ny annons med glimten i ögat tar Lidl sikte på det faktum att Coop Butiker & Stormarknader bestämt sig för att sänka prisbilden.

Heja Coop! Lägre priser på 5 686 varor av sisådär 20 000 är ändå en bra början”, konstaterar Lidl i annonsen och utvecklar sitt resonemang:

Läs också: Coop i samarbete med Lloyds Apotek

När högpriskedjorna tar sig i kragen är vi de första att applådera. Även när prissänkningen bara omfattar delar av utbudet och några av butikerna. Så i väntan på prissänkningar som gör skillnad på riktigt, varför inte prova en handlare som redan gått hela vägen med folkliga priser rakt igenom sortimentet, i alla butiker, över hela landet?”, fortsätter Lidl i annonsen.

Coops marknadsdirektör Björn Larsson tar det hela med ro och passar också på att skicka en känga tillbaka.

Vi tycker det är trevligt att Lidl uppmärksammar vår nya prisstrategi även om vi inte riktigt bara konkurrerar med pris utan också positionerar oss med hållbarhet, matglädje och kvalitet. Och det gör inte Lidl, säger han till Resumé.

Resumé: Har Lidl rätt i sin beskrivning av priserna på era varor?

 Inte riktigt, antalet varor stämmer men det blir konstiga proportioner eftersom medianen för en Coop-butik inte ligger på 20 000 varor utan snarare omkring 12 000. Men det kan man ta, den här annonsen är gjord med glimten i ögat.

Resumé: Kommer ni att kontra på något sätt?

Det återstår att se i så fall kommer det också att ske med glimten i ögat. Vi får tänka ut något.

Mer om: annons | Coop | Coop | Lidl | Lidl | marknadsföring
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB sitt nya varuhus

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Han förenar tre kedjor i en butik

Nyhetsbrev

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Arkiv

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Åttonde Big Baby-butiken hamnar i Barkarby

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

På nytt jobb
Loomis med ny chef

Tre butikspremiärer i Täby centrum

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

UC: Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.177