23948sdkhjf

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Svensk Handel kritiserar ånyo regeringens förslag om ytterligare höjd kemikalieskatt.

I samband med regeringens presentation av vårbudgeten går Svensk Handel på nytt ut med kritik om ytterligare höjd kemikalieskatt på elektronikprodukter om 30 procent som organisationen menar skulle slå hårt mot företag och arbete inom elektronikhandeln.

Regeringen har gjort en glädjekalkyl när de räknat på kemikalieskattens effekter. De överskattar skattens bidrag till statskassan. Handeln är global och försäljning kommer att flytta till utländska e-handelsaktörer på bekostnad av svenska handelsföretag. Det är djupt oroande, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i en kommentar.

Den nya kemikalieskatten är tänkt att generera 224 miljoner kronor i skatteintäkter och är en del i den så kallade gröna skatteväxlingen.

Kemikalieskatten är en grönklädd skatt på jobb och företagande. När regeringen äventyrar konkurrenskraften för svenska företag äventyrar de också skatteunderlaget på sikt. Det är lönsamma företag som genererar friska skatteintäkter till den svenska välfärden, säger Karin Johansson.

Svensk Handel stödjer sig också på siffror från i fjol då kemikalieskatten enligt regeringen skulle inbringa men som enligt Skatteverket landade på 1,4 miljarder kronor.

Mer om: Svensk Handel
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Nyhetsbrev

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Arkiv

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.157