23948sdkhjf

Bergendahls och Matrebellerna i nytt avtal: "Bättre än tidigare"

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Bergendahls Food och Matrebellerna ingår ett nytt femårsavtal som värderas till fem miljarder kronor och den totala omsättningen i butiksledet till minst 17 miljarder kronor under fem år. 

Läs också: Lågpriskedjan Eko trycker på gasen

Bergendahls Food och Matrebellerna har samarbetat sedan 2009. Det nya avtalet gäller fram till 2024 och innebär att Bergendahls ansvarar för inköp av stora delar i Matrebellernas sortiment och att man är direktleverantör till livsmedelskedjans samtliga butiker via sina lager i Hässleholm och Tumba.

– Väldigt lyckosamt att vi kan fortsätta vårt samarbete med en så affärsdriven samarbetspartner. Det ger inte bara ökad försäljning utan också synnergier inom sortiment, kampanjer och storköpsföredelar inom inköp, säger Mats Sjödahl, försäljningsdirektör på Bergendahls Food till Fri Köpenskap.

Det nya avtalet börjar gälla från och med årsskiftet 2019. 

– Som vanligt när det gäller avtal har det varit tuffa förhandlingar men i slutänden har vi enats och båda parter är nöjda. Fantastiskt att fortsätta samarbetet med den dagligvaruaktör som är vassast på marknaden när det gäller jämförbara butiker.

Läs också: Från Lantmännen till Bergendahls

Matrebellerna har totalt 36 butiker i landet. 

Matrebellerna omsätter idag 3,5 miljarder kronor och ser fram mot att fortsätta att arbeta tillsammans Bergendahls Food som leverantör.

– Det är en win-win för båda parter. Jag tror på att den fria handlaren är rätt beslut på den lokala marknaden och med fortsatt samarbete får vi möjligheten att fortsätta bygga på vår affärsmodell, säger Thomas Biverstedt, talesperson för Matrebellerna till Fri Köpenskap.

Matrebellerna möttes av viss skepsis när de bildades 2009. 

– Sedan dess har vi inte backat en enda månad i jämförbara butiker vilket är helt unikt i branschen. 

Kan vi vänta oss ännu starkare siffror från Matrebellerna med det nya avtalet?

– Det vågar jag inte lova eftersom konkurrensen är väldigt hård. Men avtalet är bättre än tidigare. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

20 butiker ska bort i modekedjan

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

Härligt mycket handel i Almedalen

WeSC behöver nytt kapital

Nyhetsbrev

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Arkiv

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.126