23948sdkhjf

Så mycket väntas påsken sälja för

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Efter julen är påsken handelns viktigaste högtid och årets högtid förväntas inte bli annorlunda. Enligt Svensk Handels påskprognos förväntas försäljningen under påskveckan att öka med 16 procent, eller en miljard i jämförelse med en vanlig vecka.Totalt förväntas svenska folket handla mat för 7,7 miljarder i påsk.

Läs också: Minussiffror i modehandeln även i oktober

Förra året låg prognosen på 7,4 miljarder kronor men exakt hur påskhandeln då föll ut har Svensk handel inga siffror på men det ser iallafall ut som att årets försäljning kommer att öka i jämförelse med 2018.

– Vi ser att ekonomin överlag tickar på och vi förväntar oss en ökning i jämförelse med tidigare år. I år kommer också skatteåterbäringen tidigt för många fler vilket förmodligen kommer att stimulera handeln ytterligare, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel till Fri Köpenskap.

I prognosen framgår det även att två av tre handlare anser att påsken är viktig för försäljningen. Ägg, är trots att försäljningen minskade förra året en fortsatt storsäljare tillsammans med sill och lax, då det förra årets såldes 37 miljoner ägg. Godis är även det omåttligt populärt, 2017 ökade försäljningen i jämförelse med genomsnittsveckan med 63 procent och 2018 ökade den med 73 procent.

Exakt vilka varor som ökar försäljningen mest under påsken har Nielsen siffror på. Läs mer här.

Mer om: påsk | Svensk Handel
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra butiken för Chimi eyewear

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Klimatsmart presentkort

Robotlösning och självskanning hos XXL

Nyhetsbrev

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Arkiv

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.193