23948sdkhjf

Så mycket väntas påsken sälja för

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Efter julen är påsken handelns viktigaste högtid och årets högtid förväntas inte bli annorlunda. Enligt Svensk Handels påskprognos förväntas försäljningen under påskveckan att öka med 16 procent, eller en miljard i jämförelse med en vanlig vecka.Totalt förväntas svenska folket handla mat för 7,7 miljarder i påsk.

Läs också: Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Förra året låg prognosen på 7,4 miljarder kronor men exakt hur påskhandeln då föll ut har Svensk handel inga siffror på men det ser iallafall ut som att årets försäljning kommer att öka i jämförelse med 2018.

– Vi ser att ekonomin överlag tickar på och vi förväntar oss en ökning i jämförelse med tidigare år. I år kommer också skatteåterbäringen tidigt för många fler vilket förmodligen kommer att stimulera handeln ytterligare, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel till Fri Köpenskap.

I prognosen framgår det även att två av tre handlare anser att påsken är viktig för försäljningen. Ägg, är trots att försäljningen minskade förra året en fortsatt storsäljare tillsammans med sill och lax, då det förra årets såldes 37 miljoner ägg. Godis är även det omåttligt populärt, 2017 ökade försäljningen i jämförelse med genomsnittsveckan med 63 procent och 2018 ökade den med 73 procent.

Exakt vilka varor som ökar försäljningen mest under påsken har Nielsen siffror på. Läs mer här.

Mer om: påsk | Svensk Handel
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jaktkedja i konkurs

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Nyhetsbrev

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Arkiv

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Här öppnar Skincitys första butik

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Handeln ritar om städerna

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

På nytt jobb
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Fler butiker till Elins Esplanad

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.154