23948sdkhjf

Kafferabatt minskar engångsmuggar

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Håll Sverige Rent och convenience-butiker i gemensam kampanj.

Nyligen beslutade EU att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast ska minska. Inom kort kommer alla som tar med sig en egen mugg att få tre kronors rabatt på kaffe hos Pressbyrån och 7-Eleven. 

Läs också: Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

Kampanjen är ett samarbete mellan Håll Sverige Rent och butikskedjorna. Målet är att sänka förbrukningen med en halv miljon engångsmuggar redan under första året.

– Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och plockar skräp i naturen och på stränder. Därför har vi tagit initiativ till kampanjen ”Hejdå engångsmugg”. Genom att använda flergångsmuggar kan alla bidra till att spara både pengar och miljön, säger Johanna Ragnartz, vd på stiftelsen Håll Sverige Rent.

Plast i haven har på kort tid blivit en het politisk fråga och den 27 mars i år fattade EU beslut om det så kallade engångsplastdirektivet. Det innebär förbud mot vissa engångsartiklar av plast och minskning av vissa. Håll Sverige Rents kampanj ”Hejdå engångsmugg” syftar till att minska användningen av muggar och andra engångsartiklar.

Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna att ansluta sig till kampanjen. Kunder som har med sig en egen mugg kommer att få tre kronors rabatt på kaffe och övrig varm dryck, med start den 22 april hos Pressbyrån och den 6 maj hos 7-Eleven. Målet är att minska antalet engångsmuggar hos de båda butikskedjorna med fem procent under första året, vilket motsvarar omkring en halv miljon engångsmuggar.

– Med vårens kampanj och införandet av en rabatt till de som har egen mugg kan vi vara med och förändra ett beteende och tillsammans med kunderna göra något bra för miljön, säger Mariette Kristenson, vd för Reitan Convenience Sweden, som driver Pressbyrån och 7-Eleven.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nespresso byter läge och lanserar nytt koncept

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Han lämnar XL-Bygg för konkurrent

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Kinnevik säljer i Zalando

Nyhetsbrev

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Arkiv

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Byter läge efter 25 år

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Kungsängen testar också pop up-koncept

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Nordligaste Byggmaxbutiken

Ökad försäljning för H&M

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Nätbokhandlaren varslar personal

Här stänger G-Star Raw

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Kappahl ut – NA-KD in

Axfood ville också köpa Netto

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Ica ökar – stort som smått

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.178