23948sdkhjf

Kafferabatt minskar engångsmuggar

| Av Peter Olofsson | Tipsa redaktionen

Håll Sverige Rent och convenience-butiker i gemensam kampanj.

Nyligen beslutade EU att förbrukningen av vissa engångsartiklar av plast ska minska. Inom kort kommer alla som tar med sig en egen mugg att få tre kronors rabatt på kaffe hos Pressbyrån och 7-Eleven. 

Läs också: Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

Kampanjen är ett samarbete mellan Håll Sverige Rent och butikskedjorna. Målet är att sänka förbrukningen med en halv miljon engångsmuggar redan under första året.

– Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och plockar skräp i naturen och på stränder. Därför har vi tagit initiativ till kampanjen ”Hejdå engångsmugg”. Genom att använda flergångsmuggar kan alla bidra till att spara både pengar och miljön, säger Johanna Ragnartz, vd på stiftelsen Håll Sverige Rent.

Plast i haven har på kort tid blivit en het politisk fråga och den 27 mars i år fattade EU beslut om det så kallade engångsplastdirektivet. Det innebär förbud mot vissa engångsartiklar av plast och minskning av vissa. Håll Sverige Rents kampanj ”Hejdå engångsmugg” syftar till att minska användningen av muggar och andra engångsartiklar.

Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna att ansluta sig till kampanjen. Kunder som har med sig en egen mugg kommer att få tre kronors rabatt på kaffe och övrig varm dryck, med start den 22 april hos Pressbyrån och den 6 maj hos 7-Eleven. Målet är att minska antalet engångsmuggar hos de båda butikskedjorna med fem procent under första året, vilket motsvarar omkring en halv miljon engångsmuggar.

– Med vårens kampanj och införandet av en rabatt till de som har egen mugg kan vi vara med och förändra ett beteende och tillsammans med kunderna göra något bra för miljön, säger Mariette Kristenson, vd för Reitan Convenience Sweden, som driver Pressbyrån och 7-Eleven.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Ellos öppnar outlet

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

4-åring svårt skadad vid olycka på K-rauta

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Nyhetsbrev

Nu öppnar Denim & Friends

Arkiv

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Morris har stängt Stockholmsbutiken

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Team Sportia ut – Systembolaget in

Em Home växer med fyra butiker

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Så sålde Björn Borg

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.164