23948sdkhjf

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ljusning i butikerna med höjd framtidstro, lönsamhet och anställningsvilja, enligt Handelsbarometern från Svensk Handel.

Och det är i sällanköpsvaruhandeln som Svensk Handel menar att framtidstron som mest spirar och återhämtat sig från låga nivåer.

Därmed så ökar den så kallade Framtidsindikatorn ökar med 5,9 enheter, till 99,9, i Handelsbarometern för april och ligger nu i linje med den neutrala nivån på 100 efter ökning för tredje månaden i rad.

Det är glädjande att optimismen bland landets handlare ljusnar. Många konsumenter har fått in skatteåterbäringen på kontot och ser fram emot påsken. Butikerna står redo och hyllorna är fyllda med vår- och sommarsortimentet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

I e-handel är det lönsamhetsfrågan som tynger handlarna och den samlade framtidstron, som dock är fortsatt stark, inom delbranschen sjunker något.

Förväntningarna ökar på försäljning och antal anställda i e-handeln. Detta gör sammantaget att Framtidsindikatorn för e-handlare minskar med 0,1 enheter, till 108,8.

E-handlarnas tro på den framtida försäljningen är fortsatt stark, utmaningen är att få lönsamheten att hänga med. E-handeln är global och många svenska kunder handlar lika gärna från utländska aktörer, det gör att konkurrensen på nätet är intensiv, säger Karin Johansson.

Även inom dagligvaruhandeln är framtidstron ser ljusare inte minst då den försäljningsmässigt viktiga högtiden påsken står för dörren och Svensk Handel spår att svenskarna kommer att handla mat för 7,7 miljarder kronor under påskveckan.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Nyhetsbrev

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Arkiv

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Flygplatsbutik för Newbie

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.143