23948sdkhjf

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Elon Group och Electra Gruppen samarbetar under gemensamt varumärke; Elon och Elon Ljud & Bild.

I e-handeln ska de två verka under namnet Elon och de butiker som ingår i kedjan Digital Butikerna erbjuds gå med i samarbetet. Därmed kommer kedjan omfatta över 500 butiker i Sverige och Norge.

Avtalet om varumärkessamarbetet löper på tio år och samarbetet medför inte några ägarförändringar bolagen emellan.

Detta samarbete ligger helt rätt i tiden med tanke på utvecklingen inom handeln. Vi kommer att stärka vårt erbjudande och skapa större volymer och samarbete inom varuförsörjning och marknadsföring. Utvecklingen inom våra produktområden mot allt smartare produkter gör att vi skapar förutsättningarna för ett sömlöst kunderbjudande till det smarta hemmet, antingen det är smarta vitvaror eller smart hemelektronik. Förra året förvärvade vi möbelkedjan EM Home och det utökade samarbetet med Elon harmoniserar väl med vårt fokus på produkter och tjänster i och runt hemmet, säger Anneli Sjöstedt, vd för Electra Gruppen.

Elon har i framtiden ansvaret för inköp och distribution av vitvaror både till butik och på elon.se medan Electra ansvarar för motsvarande inom hemelektronik.

Samarbetsavtalet innebär att företagens befintliga butiker kan komma att erbjudas möjlighet att vara med i både Elon och Elon Ljud & Bild om butiken önskar att utvidga sitt befintliga sortiment.

Elon, som är mitt inne i en omgörningsprocess med ny logga och butiksinredning, ägs och drivs av egna företagare och handlare i Sverige och Norge och sedan i fjol finns avtal om partnerskap med detaljhandelskedjor i samtliga fem nordiska länder; Elon i Sverige och Norge, Heimilistaeki på Island, Hvidt & Frit i Danmark och Veikon Kone i Finland.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Lindt trotsar mättad marknad

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Nyhetsbrev

Sportamore växer – men ökar förlusten

Arkiv

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.138