23948sdkhjf

Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

| Av admin | Tipsa redaktionen

Rickard Danielsson skriver i en krönika om fördelarna med att uppmuntra mobilanvändning i butiken.

Är det bra eller dåligt för försäljningen om dina kunder använder mobiltelefon när de handlar? Det finns forskning som pekar på att mobiltelefonen skäl uppmärksamhet från sortimentet. Fenomenet kallas ”mobile blinders” och relateras till minskad försäljning av impulsartiklar i kassalinjen. Detta begrepp har inhyst en viss tveksamhet till att aktivera kundernas mobiltelefoner medan de handlar.

Läs också: Appen ökar Dagmars digitala fokus

Jag kan dock meddela att det finns tydligt och inspirerande svar på denna fråga. Svaret kommer från en omfattande studie som Retail Academics varit delaktigt i och som blivit publicerad i den prestigefulla tidskriften Journal of Marketing.


Studien påvisar att kundernas mobilanvändande i butik har en positiv effekt på försäljningen. Det marginella tappet i kassalinjen är negligerbart i förhållande till hur mycket försäljningen ökar i resterande delar av butiken.

Försäljningseffekterna kommer från själva mobilanvändandet i sig, det är alltså inte kampanjerbjudande till mobiltelefonen som triggar försäljningsökningarna. Sådana incitament torde driva försäljningen ytterligare.

Hur kommer det då sig att försäljningen ökar för att kunderna stirrar ner i sina mobiltelefoner när det går runt och handlar? Det beror på att kundernas mobilanvändande för med sig två mekanismer:

  1. Butiksbesöken blir längre eftersom kunderna saktar ner när de använder mobiltelefonen. Kundvarvet blir även mindre rutinartat, nya delar av butiken upptäcks, och allt annat lika vet vi att både längre tid i butiken och nya butiksvarv är bra för försäljningen.
     
  2. Tiden kunderna tittar på hyllorna ökar i jämförelse med om de inte använder mobiltelefonen medan de handlar, vilket är en banbrytande insikt. Kunderna fixerar blicken på hyllorna samtidigt som de växlar mellan aktiviteterna. Den så kallade ”autopiloten” bryts och därmed uppmärksammar kunderna fler artiklar vilket leder till fler köpbeslut.

Mitt råd är med andra ord enkelt: butiker bör uppmuntra mobilanvändning genom att exempelvis skicka mobila kuponger eller riktade annonser till kunderna medans de handlar. Det finns säkerligen även andra bra sätt att få kunderna att plocka upp mobiltelefonen en extra gång.

Oavsett hur ni bär er åt kommer det att avleda kunderna och få dem att spendera mer tid med att vandra genom butiken, avvika från sitt rutinmässiga besök och utvärdera butiken annorlunda.

Rickard Danielsson, grundare och styrelseordförande Retail Academics.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Lindt trotsar mättad marknad

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Nyhetsbrev

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Arkiv

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.176