23948sdkhjf

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nellys omsättning ökade med 10 procent under årets första kvartal, januari till mars, och uppgick till 302,4 miljoner kronor (276,0).

Läs också: Så sålde Nelly - Väntat tapp

Rörelseresultatet förbättrades till -12,3 miljoner kronor från -20,0 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Före av- och nedskrivningar landade rörelseresultatet på -7 miljoner kronor (-15). Bruttoresultatet ökade med 19 procent till 69 miljoner kronor.

Enligt rapporten ökade antalet kunder med 7 procent och e-handlaren säger sig ha lojala kunder och återkommande kunder står för cirka 85 procent av omsättningen.

Lejonparten av e-handlarens omsättning kommer från kunder som gör över fem köp per år.

Den genomsnittliga kundkorgen ökade med 11 procent under kvartalet. Under kvartalet lanserades Nellys utbud även via Zalando för att nå även utanför den egna räckvidden.

Läs också: Hon går till Nelly

Nelly har tampats med hög returgrad och arbetat med att se över och digitalisera returprocessen pågår.

I rapporten framgår att returgraden under årets första kvartal var oförändrad jämfört med fjärde kvartalet 2018, men högre än i första kvartalet i fjol.

I rapporten framgår också att e-handlaren fortsätter att utveckla det egna varumärket NLY by Nelly.

Under årets första kvartal, januari till mars, minskade Qliros nettoomsättning och uppgick till 639,8 miljoner kronor (716,1). Rörelseresultatet förbättrades till -33,5 miljoner kronor (-58,8).

Arbetet med att ställa om till att driva de tre bolagen som ingår i koncernen, Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly, som självständiga bolag fortgår enligt plan, heter det i rapporten.

Mer om: Nelly | Qliro Group
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Fairtrade ökar kraftigt

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Arkiv

Convenience fortsätter växa

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Daniel Wellington ökar utdelningen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Lokalbyte för Esprit

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Apotekarns i ny miljö

Jula i god form

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126