23948sdkhjf

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nellys omsättning ökade med 10 procent under årets första kvartal, januari till mars, och uppgick till 302,4 miljoner kronor (276,0).

Läs också: Hon går till Nelly

Rörelseresultatet förbättrades till -12,3 miljoner kronor från -20,0 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Före av- och nedskrivningar landade rörelseresultatet på -7 miljoner kronor (-15). Bruttoresultatet ökade med 19 procent till 69 miljoner kronor.

Enligt rapporten ökade antalet kunder med 7 procent och e-handlaren säger sig ha lojala kunder och återkommande kunder står för cirka 85 procent av omsättningen.

Lejonparten av e-handlarens omsättning kommer från kunder som gör över fem köp per år.

Den genomsnittliga kundkorgen ökade med 11 procent under kvartalet. Under kvartalet lanserades Nellys utbud även via Zalando för att nå även utanför den egna räckvidden.

Läs också: Ny vd på Cdon

Nelly har tampats med hög returgrad och arbetat med att se över och digitalisera returprocessen pågår.

I rapporten framgår att returgraden under årets första kvartal var oförändrad jämfört med fjärde kvartalet 2018, men högre än i första kvartalet i fjol.

I rapporten framgår också att e-handlaren fortsätter att utveckla det egna varumärket NLY by Nelly.

Under årets första kvartal, januari till mars, minskade Qliros nettoomsättning och uppgick till 639,8 miljoner kronor (716,1). Rörelseresultatet förbättrades till -33,5 miljoner kronor (-58,8).

Arbetet med att ställa om till att driva de tre bolagen som ingår i koncernen, Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly, som självständiga bolag fortgår enligt plan, heter det i rapporten.

Mer om: Nelly | Qliro Group
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer gör dubbla förvärv

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Hon är moderator för Retaildagen

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Finansman ökar innehav i skohandlare

Till Lyko från finansbranschen

Paradiset med ny majoritetsägare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

XL Bygg får ny huvudägare

Mestergruppen AS förvärvar majoriteten.

Nya dystra siffror: Så många jobb kan försvinna

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

På nytt jobb
Ska vässa Lindex kundupplevelse

Kliver in i en ny roll som creative director och har en bakgrund hos Monki och Björn Borg och är medgrundare till märket John Sterner.

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.153